Rolls-Royce kiest niet alleen voor de V12 omdat het de statigste motor is die je kunt kiezen. Het is namelijk ook een van de soepelst lopende motoren die er bestaat. Je zou een euromunt op zijn zijkant op een draaiende twaalfcilinder kunnen zetten zonder dat ie wegrolt of omvalt. Dit lukt je ook met een zes-in-lijn (wat een halve V12 is), maar dat even terzijde. Deze tweecilinder van het bedrijf Obrist claimt dezelfde soepele loop, maar demonstreert dat niet met een muntje.
Het bedrijf plaatste deze maand een video van de ‘Champagnemotor’. Het is nog maar de vraag of ze de tweecilinder echt zo mogen noemen, want deze ‘Zero Vibration Generator’ komt niet uit de champagnestreek. Ze noemen de motor zo omdat je een glas van de gefermenteerde druivensap op de motor kunt zetten zonder dat hij gaat schuiven of schuimen. En dat is best knap voor een nederige tweecilinder.
Je ziet het in de video onderaan de pagina. De 1,0-liter tweecilinder produceert in de huidige opstelling 54 pk, maar er zijn ook versies mogelijk met 115 of 136 pk. Door zijn compacte formaat en trillingsvrije loop zou de benzinemotor perfect zijn als range-extender van elektrische auto’s. We schreven al eerder over het Oostenrijkse bedrijf toen ze de tweecilinder in een Tesla Model 3 bouwde.
De Champagnemotor oopt op duurzame brandstof
Het motortje zorgde in de Tesla voor een totale actieradius van 1.000 kilometer en een verbruik van slechts 2 liter op de 100 kilometer. Nog interessanter is dat Obrist aan iets werkt dat ze aFuel noemen. Dit is een soort eFuel dat – zo claimen ze – minder geld én energie kost om te maken. Ze hebben dus een zuinige range-extender die ook nog eens op duurzame brandstof loopt.
Obrist legt uit dat aFuel bestaat uit waterstof van zonne-energie en CO2 uit de lucht. Deze dingen kunnen ze combineren tot iets dat ze eMethanol noemen en zuurstof. Momenteel is dit allemaal nog in ontwikkeling, maar er zijn genoeg interessante toepassingen te bedenken voor een zuinige en soepele range-extender op duurzame brandstof.
SimonMc heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
“Het is nog maar de vraag of ze de tweecilinder echt zo mogen noemen, want deze ‘Zero Vibration Generator’ komt niet uit de champagnestreek.”
Ik geloof dat het enkel een probleem is als de indruk wordt gewekt dat het iets met het echte product te maken heeft, of men het kan verwarren met het echte product. Dat lijkt me in beide gevallen niet zo te zijn.
salute heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Frankrijk is zo verstandig om de belangen van Franse ondernemers veilig te stellen.
In tegenstelling van Nederland,dat de
belangen vanNederlandse bedrijven sinds jaar en dag verkwanseld!
Intellectueel eigendommen moeten verdedigd worden en bedrijven en /ofpersonen die daar tegenzindugen moeten persoonlijk streng worden aangepakt en worden kaal geplukt !
Harry heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Als dat net zoiets is als die ellendige 3 cilindertjes, nou vergeet dan maar. Die 3 cilndertjes verbruiken na zo,n 50 duizend km net zoveel als benzine. En dan al die andere versleten delen die om de oren komen vallen.
Harry heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Net zoveel olie als bezine. Moest er staan.
Björn heeft op 1 augustus 2024 geschreven:
Spreek je uit ervaring of heeft iemand dat in uw oor gefluisterd? Mijn 3 cilindertje is na bijna 125.000km nog altijd in topconditie, geen olieverbruik en geen versleten onderdelen. Met 135pk en 260NM word hij ook regelmatig op zijn staart geduwd en zelfs dat heeft geen negatieve gevolgen voor het blokje.
LEONIE SAZI heeft op 31 juli 2024 geschreven:
Herrie maakt je nog wel. M’n telefoontje, waarop ik deze video kijk, trilt nog behoorlijk van de bak herrie van die motor.
Is het geen appelsap in dat champagne glas?