
Zelfs ons orakel van onuitputbare autokennis moest de handdoek in de ring gooien. Al kan dat zijn omdat de camera gefocust heeft op de weerspiegeling van de ruit, en niet de auto. Zijn gok was een Ford EcoSport. Dat is niet de auto die je hier ziet, al wordt deze auto ook veel in Zuid-Amerika verkocht. Vooral in Chili, Peru, Mexico. Saudi-Arabië en Kazachstan kom je deze auto vaak tegen. Sterker nog: mede dankzij het succes in deze landen is de auto al meer dan 1 miljoen keer verkocht.
Je kijkt hier naar de Chery Tiggo 2. Een auto die wereldwijd al meer dan 1 miljoen keer verkocht is. Officieel is het Chinese automerk Chery nog niet aanwezig in Nederland, al zijn de submerken Omoda en Jaecoo wel bezig met een opmars in Europa. Wat de Chery Tiggo 2 hier precies doet, dat weten we niet, maar we vermoeden dat er wel een link is met het automerk. In februari van dit jaar kwamen er drie kort na elkaar op kenteken en in maart nog eentje.
Je krijgt een auto niet zomaar op kenteken
Het is extreem lastig om een auto zonder typegoedkeuring op Nederlands (of Europees) kenteken te krijgen sinds vorig jaar. Het kan best zijn dat dit testexemplaren zijn. Zeker aangezien er dit jaar ook diverse exemplaren van de Tiggo 4 en Tiggo 7 op kenteken kwamen. Ook zien we van Chery de Jetour X70 en de Omoda5 op Nederlands kenteken. De Nederlandse RDW is verantwoordelijk voor typegoedkeuringen in Europa, dus daar kan een connectie zitten.
Wat is de Chery Tiggo 2 voor auto?
De Chery Tiggo 2 is geen elektrische auto, maar heeft nog een 1,5-liter benzinemotor en een automaat. Dit exemplaar komt uit 2020 maar staat dus sinds maart van dit jaar op Nederlands kenteken. Het is nog wel de oude Tiggo 2. Tegenwoordig verkoopt Chery de Tiggo 2 Pro. Deze oogt aan alle kanten net even wat moderner. Waarom er nu ineens een roedel oude Tiggo’s op Nederlands kenteken staan?
Chery Europa laat aan ons weten dat de auto’s in ieder geval niet van de fabriek zijn. Alle auto’s die van Chery zelf zijn en in Europa rijden, hebben een Duits GG-kenteken. Dit komt omdat ze in Frankfurt op kenteken zijn gezet. Het verhaal achter deze Tiggo’s blijft dus nog even gissen. Weet jij meer, laat het ons dan even weten.
Ik heb zelf een Haval H6 SUV meegenomen uit Bahrein.
Hij is van Great Wall Motors, bouwjaar 2020 en in 2021 op Bahrein- en daarna NL kenteken gezet door Import Autos in Goes. Als huisraad ingevoerd.
Ging snel, er is een EU typegoedkeuring voor in Bulgarije.
Vooralsnog de enige in Nederland.
2.0 4 cylinder turbo met 200 pk.
Ik rijd de auto vanaf nieuw en heeft nu 67000 probleemloze en in verhouding zuinige kilometers gereden. Hij is zeer goed gebouwd, geen rammeltjes of kraakjes. Onderhoud doe ik zelf, filters zijn identiek aan VW, Audi etc. In China zijn er ongeveer 2.5 miljoen van verkocht sinds 2011. Die van mij is de 2e generatie, 3e vanaf 2021.
Er verschijnen deze tijd wel meer vreemde merken op Nederlands kenteken, dat komt omdat voor de meeste Oekraïnse mensen de tijd erop zit dat ze op Oekraïns kenteken mogen blijven rijden en uit de Oekraïne komen ook veel auto’s die hier in Nederland niet standaard verkocht worden!
Lijkt een kloon van de Ford Ka+.