Je komt er niet omheen: de opkomst van de Chinese auto. Of je het nu leuk vindt of niet. In rap tempo komen er een hoop merken bij, met in sommige gevallen een arsenaal aan modellen. Op de thuismarkt doen ze het goed, maar ze willen ook nog eens exporteren. Het probleem is dat de importtaksen hoog zijn, waardoor een Chinese auto ineens een stuk duurder wordt voor de – in dit geval – Europese consument.

Dat is een van de reden dat we voornamelijk ‘premium’ Chinese auto’s zien. Met premium bedoelen we een hoger prijssegment, waarbij de hogere prijs minder een issue is. Maar ja, kies jij voor een generiek Chinees merk of een bekend Europees luxemerk? Wij kopen al nauwelijks Cadillacs en Lexussen, laat staan Nio’s en Xpengs. Maar er is nu een ontwikkeling waardoor een Chinese auto wél interessant wordt. De Chinese auto’s kunnen in VW-fabrieken gebouwd worden, aldus Automotive News Europe.

Chery bouwt al auto’s in Spanje

Om de importaksen te omzeilen, wil Chery de auto’s bouwen in Europa. Een nieuwe fabriek uit de grond stampen is heel erg kostbaar. Het zijn niet alleen de gebouwen en de assemblagelijnen, maar ook de complete logistiek, het werknemersbestand en infrastructuur dat erbij komt kijken. Dat kost veel tijd en moeite. Het overnemen van een of twee Volkswagen-fabrieken zou dan een goede optie zijn. Het idee is niet nieuw, want sinds 2024 bouwt Chery ook auto’s in de voormalige Nissan-fabriek in Spanje.

Volkswagen fabriek Osnabrück bovenaanzicht
Dit is de fabriek in Osnabruck, waar nu de T-Roc cabrio gebouwd wordt

Het gaat namelijk niet zo heel erg denderend met Volkswagen. Daarentegen zetten de Chinese automerken enorme stappen voorwaarts. In dit geval gaat het om Chery. Dat is een Chinees automerk dat het thuis zeer populair is. Vorig jaar verkochten ze in China meer dan tweeënhalf miljoen auto’s. Met dat aantal (2.603.916 om precies te zijn) zijn ze slechts de vierde autobouwer van China.

Chery kan de Volkswagen fabrieken in Dresden en Osnabrück goed gebruiken

Dus combineren Chery en Volkswagen het nuttige met het aangename. Het is niet zo dat Volkswagen de Chinese auto’s gaat bouwen. Chery kan de Volkswagen-fabrieken in Osnabrück en Dresden kopen, maar ook leasen van VW. Volgens ingewijden zijn de twee autoconcerns dicht bij een deal. Als die deal er komt, dan is het de bedoeling dat ze auto’s van een compleet nieuw merk gaan maken: Lepas.

Lees ook: Catastrofe dreigt voor Volkswagen: drie fabrieken dicht

Lepas bouwt aangepaste versies van de Chery Tiggo (die we pas in Nederland spotte). Er is keuze uit uitvoeringen met verbrandingsmotor, hybride- of elektrische aandrijving. Met het overnemen van Europese fabrieken kan Chery de importtaksen omzeilen, maar ook auto’s bouwen die zijn afgestemd op de afzetmarkt. De smaak van de Europese en Chinese consument is anders. In China eten ze ook geen babi pangang, namelijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear