Luchtige Citroën

Citroën gaat ons tijdens de IAA in Frankfurt verrassen met de C-Airscape, een studiemodel voor een vierzits cabriolet op basis van de Citroën C5.

Mocht Citroën besluiten om de C-Airscape om te turnen tot een productieversie, dan betreedt het een segment waarin merken als Audi – met de A4 Cabrio – en Volvo – met de C70 – het voor het zeggen hebben. Volkswagen en Peugeot spreken met de 307 C en de Eos ook een woordje mee, maar de C-Airscape is echt een treetje hoger.

Alles aan de C-Airscape ademt namelijk luxe. De auto heeft in de eerste plaats vier volwaardige zitplaatsen, die schuilgaan onder een redelijk bijzonder vouwdak van carbonfiber. Het voorste deel van dat dak is van glas, zodat het lijkt alsof de voorruit doorloopt in het dak. Maar het is natuurlijk te hopen dat het dak het grootste deel van de tijd open is. Voor extra comfort is deze dakloze uitgerust met het zogenoemde UrbanHybrid, een systeem dat het interieur vrijhoudt van rijgeluiden en trillingen.

Dat is vooral prettig omdat de C-Airscape een 2,7 liter V6 diesel onder de motorkap heeft. Die wordt gecombineerd met zuinigheidssystemen als Start-Stop, om tijdens korte ritjes zo min mogelijk brandstof te gebruiken. En ga je met je cabrio op wintersport, dan beschik je in de C-Airscape over het Snow Motion systeem, waarmee alle wielen bij gladheid evenveel grip houden.

Zoals gezegd gaat het nu nog om een studiemodel. Maar omdat Citroën afgezien van de grappige C3 Pluriel geen fatsoenlijke dakloze in huis heeft, zou het zo maar eens tot productieplannen kunnen komen. Daarbij is deze auto ook een voorbode van de nieuwe Citroën C5 die volgende maand tijdens de IAA eveneens zijn debuut maakt.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken