Wat is ware luxe waarvoor je extra wilt betalen? In treinen, vliegtuigen en hotels is het extra ruimte. Daar betalen rijkere mensen graag een premium voor. Net dat beetje meer. Als het gaat om auto’s is dat niet noodzakelijkerwijs het geval. Een gemiddelde Mercedes A-klasse is prijziger dan de ruimere Skoda Octavia. En een Mercedes Sprinter-bus is goedkoper dan een kleinere S-klasse. Maar dat is met de Clive Sutton First Class Sprinter níet het geval.
Clive Sutton is een Britse specialist op het van gebied luxe auto’s. Ze hebben een flinke voorraad bijzondere sportwagens, luxewagens en klassiekers. Maar ook als je aanpassingen wil doen, kun je bij ze terecht. Wil je van rechtsgestuurd naar links (of andersom), dan kun je dat daar doen. Daarnaast restaureren ze klassiekers en hebben ze een coachbuild-afdeling. En dat is precies waar de Clive Sutton First Class Sprinter vandaan komt.
Modale Sprinter voor 275.000 euro
Het mooie (of trieste, het is maar net hoe je het bekijkt) is dat je niet zou zeggen dat dit een busje is van 275.000 euro. Ja, dat kost dit apparaat. De basis is een vrij modale Mercedes Sprinter. We noemen dat oneerbiedig een busje, maar het is de grootste bedrijfswagen van het merk met de ster. Ze hebben gekozen voor dit model vanwege de enorme ruimte en wat je ermee kunt doen. So much room for activities!
Nu krijg je vooral heel erg veel waar voor je geld. Het gehele interieur is opnieuw aangekleed. Het idee erachter was om een ruime shuttle te maken voor 5 personen. Qua luxeniveau moest het minimaal S-Klasse-niveau zijn. Wat denk je van 5 enorme captain chairs? Dat zijn enorm grote stoelen die je op allerlei manieren kunt instellen. Het gehele interieur is afgewerkt met fantastische materialen. We zien schitterend leer en hoogpolig tapijt.
Uiteraard zijn alle gadgets aanwezig die je je maar kunt wensen op de Clive Sutton First Class Sprinter. Er zijn twee 43-inch flatscreens met 4K-resolutie. Nu is dat tegenwoordig niet heel exotisch meer, maar wel in een busje natuurlijk. Erop aangesloten zitten een Apple TV en een Playstation 5. Daarnaast zien we S-Klasse elementen, zoals de luxe luchtrooster en de Burmester-audio.
Heeft de Clive Sutton First Class Sprinter dan ook nadelen?
We willen niet onder alle slakken zout gaan leggen, maar ja, we hebben ook wat te zeuren. We zien het interieur en we zien dat dat geld heeft gekost. De chauffeur komt er echter vrij bekaaid van af. Natuurlijk, als hij een ander vak had geleerd kon hij ook achterin zitten, maar op de nieuwe lederen bekleding na is het gewoon een Sprinter-busje. Dat geldt overigens ook voor het exterieur. Het is een keurige bus, maar overduidelijk een bus.
Lees ook: HGP Volkswagen Multivan T7 gaat voluit op de Duitse Autobahn
In Japan heb je ook dit soort luxe slagschepen die qua imago zich minimaal kunnen meten met dikke S-klasses, denk aan de Toyota Alphard en Nissan Elgrand. Die hebben als voordeel dat ze er heel erg dik en gewaagd uitzien. Aan de andere kant kan het ook een groot voordeel zijn. Op deze manier kun jij met vier vrienden onopvallend genieten in alle ruimte. Niet iedereen hoeft direct te laten zien dat ze veel geld hebben.
Patrick heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Denk toch dat dit de goedkope baby sit versie is…
Zitten nog 2 stoelen achterin die naar de 5 stoelen kijken. Zie een van de foto’s. Staan onder het scherm.
Flopjul heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Ik denk niet dat dit de grootste bedrijfswagen is van Mercedes
Caddy heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Dat is inderdaad nog steeds de Actros. Maar qua B rijbewijs zal het niet veel groter worden.