Uitgevers Roland en Martijn van der Spek schrijven elke maand een column in TopGear Magazine. Deze maand over een onderwerp dat ons allen dusdanig aangaat dat we het maar gewoon even doorplaatsen naar de website: zakelijk rijden, en hoe het kostenplaatje hiervan gaat veranderen.

Politieke instabiliteit en crisis gaan vaak samen en leiden hoe dan ook tot lapmiddelen waarvan de ene burger ietsje beter wordt en de andere ietsje armer. Het gaat ons als autoblad om de automobilist, dus daartoe beperken we ons dan ook maar.

Belgen weten inmiddels waar die instabiliteit en crisis toe leiden. Ze hebben net na 120 jaar weer een regering. Via een bevriende Nederbelg kregen we de nieuwe ‘bijtellingsregeling’ in België onder ogen, met wat rekenvoorbeelden van zijn financieel adviseur. Via ingewikkelde berekeningen over aanschafprijs, CO2-uitstoot, leeftijd van de auto, verworpen uitgaven in vennootschappen en meer abracadabra kom je uit op een algehele verhoging van mobiliteitskosten voor hen die auto rijden. Hoe het exact zit, wij komen er niet uit, maar feit is wel dat vele zakelijke rijders met een eigen bedrijf hun auto in consignatie bij een dealer onderbrengen met de opdracht: verkopen die handel.

In Nederland wordt het mogelijk nog erger. De lachwekkende politieke boodschap is: verhuis dichter naar je werk, dat wordt nu goedkoper door verlaging van de overdrachtsbelasting. De kosten van die verlaging worden simpelweg met een andere maatregel gecompenseerd. Letterlijk luidt die tekst: ‘De maatregel [overdrachtsbelasting van zes naar twee procent, red.] wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto’s.’

‘In dat geval mag Mark Rutte 25 procent bijtelling gaan betalen over zijn gepantserde Mercedes S-klasse’

Dus beste werknemer: reis je lekker met de trein, per koets, te paard of met je eigen auto, dan krijg je vaak 19 cent per kilometer netto vergoed. Dat is straks voorbij. Dat wordt bruto. Tel die reiskostenvergoeding gerust bij je inkomen op en betaal er inkomstenbelasting over. Of ga binnen een straal van tien kilometer van je werk wonen. Dat spaart het milieu en voor dat stukje ontving je meestal toch al geen vergoeding. Een klein nadeel daarbij is dan dat je geen belasting meer betaalt over je reiskostenvergoeding – want die ontvang je dan niet meer, en dat scheelt de staat inkomsten. Dat moet uiteraard worden terugverdiend, wat dan weer zou kunnen door later gewoon de overdrachtsbelasting weer te verhogen. Maar dat is iets voor 2014.

Heb je een lease-auto, maar tel je niets bij? Dan mocht je tot nu toe 500 privékilometers per jaar rijden met je zakelijke auto. Binnenkort niet meer. In het beste geval mag je geen privékilometers meer rijden, en heb je nog steeds geen bijtelling. In het slechtste geval krijg je altijd bijtelling als je een auto van de zaak hebt. Ongeacht of je er nu wel of niet privé mee rijdt. Aperte kul natuurlijk: belasting betaal je over je inkom(st)en, de auto die je van je baas moet gebruiken puur en alleen voor je werk is dat zeker niet. Een telefoontje met een woordvoerder van het Ministerie van Financiën met een verzoek om opheldering leverde niks op: ‘het zou zomaar kunnen’.

Een bijtelling voor alle lease-auto’s zou wel de meest krankzinnige maatregel van de laatste twee eeuwen zijn. 200.000 mensen (hé, zijn dat niet drie zetels in de Tweede Kamer?) die een lease-auto hebben en daar bewust alleen zakelijk in rijden, zouden dan straks moeten gaan betalen. Bij een modaal inkomen met doorsnee auto lever je dan al snel 350 euro netto per maand in, omgerekend toch een halve tank benzine.

Zeker is dat Mark Rutte in dat geval 25 procent bijtelling krijgt over zijn gepantserde Mercedes S-klasse, waarmee die oude privé-Saab dan lekker de deur uit kan.

De vraag is of hij dan nog enig salaris overhoudt. En kiezers.

(foto: E. Dronkert)

Reacties