Wanneer je vroeger iemand in een GTI’tje als een halve zool door de stad zag razen, dacht je: cool, dat wil ik later ook. Toen je ouder en wijzer werd, dacht je: wat een gek, ik hoop dat ie niemand overhoop rijdt. Inmiddels gaat dit bij mij hand in hand met: kijk maar eens goed, dit zijn de figuren die het straks voor iedereen gaan verpesten.
In 2024 hebben we het voor elkaar dat in principe alles te reguleren is. Technologie maakt het al lang en breed mogelijk om auto’s op afstand te begrenzen, om elke kleine overtreding vast te leggen en te bestraffen, om af te dwingen dat iedereen zich altijd en overal aan de regels houdt. Als zulke maatregelen morgen worden ingevoerd om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen, kan geen mens daar iets steekhoudends tegenin brengen. Dat je als automobilist het recht zou moeten hebben om te hard te rijden, valt moeilijk hard te maken.
Ik moet iets opbiechten
We houden ons in Nederland vaak niet aan de snelheidslimiet. Open kaart: ik ook niet. Uiteraard wel in de bebouwde kom – wel zo sociaal – maar op de A12 rij ik meestal geen 100. Liever ga ik een beleefd beetje harder dan de rest van het verkeer, want ik schiet graag op (al is het maar gevoelsmatig) en accepteer de consequenties als ik daarop word betrapt. En als ik een belachelijk krachtige testauto bij me heb, trap ik die op lege snelwegtoeritten graag even stevig op z’n staart. Omdat die stukjes asfalt zo’n beetje de enige in Nederland zijn waar dat veilig en verantwoord kan.
Jammer: je kunt hier net niet zien dat we ons netjes aan de maximumsnelheid houden op de A12. Nee echt. Erewoord. | Foto: © TopGear Nederland
Mag niet! Dat klopt. Maar ik ben toch blij dat het kán, dat ik zelf mijn eigen tempo mag kiezen en de verantwoordelijkheid mag dragen dat ik daarin verstandige keuzes maak. Alleen: dat houdt wel in dat er ook types zullen zijn die met 220 op een 80-weg hun huur-AMG te pletter rijden, waarbij je alleen maar kunt hopen dat hun borg en eigenwaarde de enige randzaken zijn die sneuvelen. Automobiele vrijheid betekent ook dat zij de ruimte krijgen om zo’n fout te maken. Is dat het waard?
Welbeschouwd niet, en toch staan we niet met z’n allen te springen om beperkende maatregelen. Privacy is daarbij het hete hangijzer, maar het gros van de mensen zal er ook vooral geen zin in hebben om constant op de vingers te worden gekeken. Anderen (‘ik heb toch niets te verbergen’) hebben daar geen probleem mee.
Hoe je extra geld kunt besparen als je nooit te hard rijdt
Zij kunnen nu al een autoverzekering afsluiten die je rijgedrag monitort in ruil voor een lagere premie. Hou je je aan de snelheid, trek je niet te bruusk op en rem je niet te hard, dan word je beloond met korting. Dat legt wel meteen een gewetenskwestie bloot: prijsbewuste Nederlanders zullen in een fractie van een seconde moeten beslissen of ze liever scherp uitwijken of zonder strafpunten het overstekende egeltje overhoop rijden.
Het zit er dik in dat wij in ons leven nog gaan meemaken dat de snelheid van onze auto’s op afstand actief wordt begrensd in bepaalde gebieden, bijvoorbeeld in stadscentra. In Amsterdam kijken ze al naar zo’n ingreep voor elektrische fatbikes, uiteraard ingegeven door het rijgedrag van mafklappers die de stad op die dingen terroriseren. Geef beleidsmakers een goede reden en zulke maatregelen zullen er komen. En terecht, in feite. De vraag is of het vervolgens daarbij blijft, of dat het uiteindelijk uitmondt in één groot dichtgetimmerd, permanent gereguleerd verkeersnetwerk.
Hoe jij ervoor kunt zorgen wat we vrij kunnen blijven autorijden
Ik ben niet pessimistisch over de toekomst van ‘het vrije autorijden’, maar we moeten ons wel bewuster worden van de gevolgen van onze acties. Hoeveel bochtjes waar jij vroeger vlot doorheen stuurde zijn sindsdien voorzien van drempels? Hoeveel polderpaden van obstakels, hoeveel dijkweggetjes van bandenslopende richels? De volgende stap zou best eens een digitale vloermat onder je gaspedaal kunnen zijn.
De oplossing voor dit alles? Alle Nederlanders verplichten om een Citroën 2CV aan te schaffen | Foto: © Stellantis
Gelukkig is er een alternatief. Koop allemaal een Eend. Daarmee zul je de maximumsnelheid amper halen en val je in bochten met 7 km/u al uit je stoel. Niemand die jou nog hoeft te begrenzen – en je hebt toch de grootste lol.
RaceRick heeft op 27 juli 2024 geschreven:
De onbeperkte hoeveelheid pk’s die steeds meer modellen standaard hebben zijn daar waarschijnlijk ook debet aan dat de kans op overtredingen maken toenemen. De vraag daarbij is heel vaak “Waarom moet die auto standaard tot 250 km/u kunnen en is het aantal pk’s zo idioot hoog?”
Het zeer ‘krachtige’ argument “omdat het kan” of “omdat ik het wil” zijn daarbij natuurlijk wel erg zot. Zeker als je nergens meer dan 130 km/u hoeft te kunnen. En ook met veel minder pk’s krijg je die paardentrailer of caravan zonder problemen tot aan de costa’s of bij het noorderlicht.
Mvdsteen heeft op 27 juli 2024 geschreven:
Wat een mooi artikel. Overwegingen die ikzelf ook bijmezelf merk. Ik was verrast met het voorstel een eend te rijden, werkte op mijn lachspieren.