Kennen jullie de Subaru Impreza GT Turbo nog? Dat was jarenlang de goedkoopste auto met meer dan 200 pk. Waar je voor veel rallyspecials als de Delta Integrale en Escort RS Cosworth bijna een ton in guldens mee moest nemen, kostte de Impreza bijna de helft. Sommige uitvoeringen waren zelfs goedkoper dan 50.000 gulden. Die tijden lijken een beetje te gaan herleven met de Cupra Born Essential Limited.

Het is een puur actiemodelletje. Cupra kondigt namelijk aan dat er slechts 100 exemplaren beschikbaar zijn. Gezien de leeftijd van de Cupra lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dat er een facelift of modelwijziging aan zit te komen en Cupra op deze wijze van wat oude voorraad af kan komen. Maar wil je veel pk’s voor weinig, dan kan het interessant zijn.

Hoogtepunten van Cupra Born Essential Limited

  • Veel vermogen: 200 pk
  • Weinig geld
  • Verder gewoon een Cupra Born
  • Eindelijk met cruisecontrol
Cupra Born Essential Limited zijkant

Wat is er nieuw aan deze auto?

Alleen de prijs. De rest kenden we al. Oh, wacht, de uitrusting is een dingetje. Cupra heeft al een paar keer eerder een goedkope instapversie gehad van de Born. Het probleem daarbij was dat er één belangrijke hiaat was qua uitrusting: geen cruisecontrol. Er was wel een snelheidsbegrenzer, maar geen cruisecontrol en die was gek genoeg ook niet leverbaar, dan moest je een duurdere uitvoering kiezen. Op deze versie krijg je adaptieve cruisecontrol standaard.

Specificaties van de Cupra Born Essential Limited

Het belangrijkste is dat je een elektromotor met 204 pk op de achteras hebt liggen die de achterwielen aandrijft. Het koppel bedraagt 310 Nm. Dat ligt heel dicht bij het vermogen en koppel dat de zojuist genoemde Impreza GT Turbo levert. Toch is de Cupra aanzienlijk langzamer. De Cupra Born in deze specificatie weegt alsnog 1.718 kilo. Van 0-100 km/u duurt 6,9 seconden en de top is begrensd op 160 km/u.

[merk model] interieur

Interieur

Hier geen veranderingen. Alles wat je nodig hebt, zit er zo ongeveer wel op. Wil je meer luxe, moet je wel een dikkere uitvoering kiezen. Cupra stuurt geen persplaten van het specifieke interieur mee, dus het is ietsje minder luxe dan het interieur te zien op bovenstaande afbeelding. Er is geen navigatiesysteem, maar je kan wel je smartphone eraan koppelen en via Apple CarPlay navigeren.

Indien mogelijk: Wat is de actieradius van Cupra Born Essential Limited?

We zien wel vaker goedkope elektrische auto’s. Bijna altijd heeft de instapper dan een veel kleinere accu dan de rest van het modelgamma. Als het gaat om een auto voor erbij, hoeft dat niet eens zo veel uit te maken. In het geval van de Cupra Born is dat niet het geval, want je krijgt gewoon de 59 kWh-batterij waarmee je op een volle lading 427 kilometer kunt halen. Dus in dat geval is er geen addertje onder het gras.

Wat is de prijs van de Cupra Born Essential Limited?

Nou, hier heb je op zitten wachten:dDe prijs van de Cupra Born Essential Limited is 31.990 euro. Daarmee is het verreweg de goedkoopste nieuwe auto met meer dan 200 pk. Het is ook de goedkoopste Cupra en het is ongeveer het bedrag dat je voor een instapversie van de Seat Leon kwijt bent, die ongeveer even groot is. Dus voor de hoge prijs hoef je een EV niet meer te laten staan.

Wanneer komt ie dan?

Je kan hem nu direct samenstellen en bestellen. Cupra haast zich erbij om te zeggen dat er slechts 100 exemplaren beschikbaar zijn. Als je meer power wil, kan dat. Voor 34.990 euro heb je 231 pk en min of meer dezelfde uitrusting. Wat is dan de angel? Nou, voor 2025 (dit jaar dus) staat er een facelift op de planning voor de Cupra Born. Dus ja, voor een lage prijs heb je een nieuwe auto, maar je rijdt enkele maanden wel rond in het ‘oude model’ en daar gaan de buren misschien wel wat van vinden.

Cupra Born Essential Limited

Wat zijn de alternatieven?

  • BYD Dolphin Comfort (36.190 euro)
  • Seat Leon e-Hybrid (35.990 euro)
  • MG Long Range Comfort (35.785 euro)
  • Een Impreza GT Turbo youngtimer (kost je 20.000 euro tegenwoordig)

Het is op zich wel een goede aanbieding als je het op deze wijze bekijkt. De BYD en MG zijn ongeveer soortgelijke auto’s. Een groot verschil is dat de Cupra wel ietsje beter in elkaar geschroefd zit. Ook heeft de Born meer een focus op sportiviteit, alhoewel met 1.718 kilo en een vrij overijverige ESP het absoluut geen hot hatch is. Maar ja, als je 101 van dit soort auto’s wil bestellen, dan kun je wel bij de concurrentie terecht en niet bij Cupra.

12 reacties op “Dit is de goedkoopste auto met meer dan 200 pk in Nederland (en ja, hij is gewoon nieuw)”

  1. Tesla’s zijn gewoon prima auto’s die goed doorontwikkeld zijn. Daarom is het zo jammer dat er een complete psychopaat aan het roer van het bedrijf staat die met zijn gedrag en de partijen die hij steunt de zogenaamde duurzame missie van Tesla compleet ondermijnd. Iedereen mag er een mening over hebben, maar om die rede hoef ik geen Tesla meer. Gelukkig worden de Europese alternatieven beter.

    • Dan moet je Volkswagen ook links laten liggen want dat was zonder Adolf Hitler ook nooit geworden tot wat het nu is.

      • Zo vermoeiend die mensen die iets van 90 jaar geleden gelijk stellen aan iets wat NU is. Dan snap je er echt heel weinig van.

        Of ga je ook geen spaghetti meer eten omdat Nero een vervelende keizer was?

    • Kleine correctie: Europese alternatieven zíjn beter. Betere auto’s voor minder geld. Tesla verkocht alleen nog maar sinds ze tegen dumpprijzen werden verkocht met onhoudbaar lage marges. Nu ze de prijzen weer omhoog doen, duiken de verkopen weer omlaag net als ze daarvoor al deden. Face it: Tesla’s zijn de Dacia’s onder de EVs.

  2. Keuze tussen die Cupra die gewoon een goede auto is, of een onbetrouwbare, lelijke en oude nazibak met bedenkelijke restwaarde van Musk?

    Wat zou je dan doen..???

  3. De ID3 heeft geen beste reputatie en dit is een ID3… Doe mij maar een tweedehands Model 3. Geen software problemen, veel groter bereik, ongeveer zelfde gewicht, veel beter bereik, veel meer vermogen en betrouwbaarder.

    • De ID3 is inmiddels dusdanig doorontwikkeld dat dit één van de betere EVs is die er te koop is. De suggestie van die Chinese auto’s als alternatieven is ook lachwekkend. De ID3 is lichtjaren beter.

    • 100% gelijk! Geen ander merk komt in de buurt van gebruiksgemak (alles gaat vanzelf: van op slot gaan tot stoel- en stuurverwarming) en de navigatie is ook geweldig. Ik heb ook in andere merken gereden, maar dan erger je je kapot aan trage en onduidelijke software 🫤
      En last but not least: superchargen vanaf 24 cent per kWh en het werkt ALTIJD. Dat is zo lekker bij lange afstanden

      • Tesla komt in alle onderzoeken naar boven als meest onbetrouwbaar en bij talloze gebruikers lees je over vastlopende software. Hoe geloofwaardig is dan het walhalla verhaal van een overduidelijke fanboy?

Geef een reactie

(verplicht)