Het rommelt niet alleen in Duitsland, in heel Europa gaat het blijkbaar niet zo jofel met de auto-industrie. Stellantis, het moederbedrijf van Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Opel en nog elf andere merken, zoekt daarom blijkbaar een nieuwe partner om meer schaalvoordeel te realiseren. Volgens het Italiaanse Il Sole 24 Ore zijn er geruchten dat er een fusie op de loer ligt met het moederbedrijf van Renault, Dacia en Alpine. Neem dit nieuws vooral wel met een korreltje zout.
Stellantis gaf deze week een winstwaarschuwing. Het bericht dat de winst mogelijk tegen zou gaan vallen, resulteerde in een daling van de aandelenkoers van 10 procent. Volgens Il Sole 24 Ore zou een fusie een oplossing kunnen zijn voor de problemen. Samen sta je immers sterker. Ze hebben het zelfs over een samenwerking met BMW om zo de kosten voor de productie en ontwikkeling te delen.
Als het moederbedrijf van Alfa en Peugeot samen zou gaan met Renault, zou er een megabedrijf ontstaan met maar liefst achttien automerken. Stellantis groeide dit jaar nog met twee merken: Lancia en Leapmotor. Lancia was vertrokken uit Europa en bestond alleen nog in Italië, maar is nu weer terug in onder meer Nederland. Het vermoeden is dat er na een fusie wel merken zouden afvallen.
Een fusie is pure speculatie, aldus de baas van Stellantis
Om gelijk je droom van een Alfa-Renault om zeep te helpen: Stellantis-CEO Carlos Tavares vertelde vandaag tegen de pers dat een fusie ‘pure speculatie is’. Dit meldt Reuters. We gaan het zien; maar hang voorlopig nog maar even geen posters boven je bed van de Alfa Romeo Duster. Hoe goed de scudetto-grille ook in de neus van de Dacia past.
Mellie heeft op 9 oktober 2024 geschreven:
Nog meer eenheidsworst zou toch wel heel erg jammer zijn. Nu al zie je duidelijk dat je met modellen van Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Lancia en Alfa Romeo feitelijk technisch dezelfde Stellantis auto koopt die allen met een stukje styling en accessoires een specifiek koperspubliek moet aanspreken. Een kunstje dat ze hebben overgenomen van de VAG die precies datzelfde al jarenlang met de merken Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en in een paar gevallen zelfs ook Porsche doet.
Er valt bij deze merken niet zoveel meer te kiezen en dat maakt het kiezen voor een auto ook gewoon saai, want het is grotendeels een functioneel product en de emotie wordt beperkt tot een merk en een stukje styling. Dat concept lijkt nu uit te werken en dat zien je terug in de recente resultaten van Volkswagen en Stellantis.
Er waren tijden dat bovengenoemde merken allen hun eigen modellen, motoren, aandrijving en onderstellen hadden. En er waren grote verschillen in merkfilosofie, techniek, realisatie, kwaliteit en beleving. Daarmee viel er echt te kiezen en daar liepen mensen echt warm voor. Een keuze voor een auto was voor een belangrijk deel gebaseerd op emotie.
Daarom zou ik er niet blij mee zijn als ook de Renault groep onderdompelt in Stellantis. Dan valt er nog minder te kiezen, gaan er nog minder auto’s gekocht worden en gaan ze het ondanks hun schaalvoordelen moeilijk krijgen. En dan gaat er mogelijk heel veel Europese autogeschiedenis verloren. Dat zou echt zonde zijn.
Reinier heeft op 3 oktober 2024 geschreven:
Het is vooral een poging om zielig te lijken in de hoop veel staatssteun los te weken. Een strategie afgekeken van kleine kinderen. Hadden ze niet zo zitten te slapen dan had Europa een grote voorsprong in batterij technologie kunnen hebben, zoals we ook een grote voorsprong hebben in chips door ASML. Die ASML wist overigens ook weer flink wat staatssteun los te weken in Den Haag.