Binnenkort is het weer zo ver. Dan begint de vakantie weer. Voor mensen met kinderen wordt het weer de vaste handeling. 10 kilo piepers, 5 potten pindakaas met stukjes pinda (je mag niet meer ‘stukjes noot zeggen want pinda is een zaad) en 15 pakken Fristi. Daarnaast moet je natuurlijk de auto volladen en kindvriendelijk maken. Dus tekenboeken, tablets aan de hoofdsteunen en Fristi in alle deurvakken. Maar er is een fout die men vaak maakt en dat is de dakkoffer, in dit geval specifiek in Frankrijk.

Zeker in Nederland hebben we veel met een dakkoffer te maken als we op vakantie gaan naar Frankrijk, of de wintersport elders. We rijden relatief kleine auto’s en dus zit de bagageruimte in no-time vol. Gelukkig biedt de dakkoffer uitkomst. Daar kun je ook mooi veel spullen in kwijt. Zeker tegenwoordig zijn er dakkoffers van honderden liters. In Frankrijk zijn ze echter extra streng als het gaat om de dakkoffer op jouw auto.

Afmetingen zijn het probleem niet

Ten eerste gaat het om de afmetingen. Nu zit dat meestal wel snor. Een dakkoffer mag niet voor de neus van de auto uitkomen. Dat is geen probleem voor de meeste mensen, tenzij je een Suzuki Wagon R+ rijdt, uiteraard. Aan de achterkant mag de dakkoffer wat uitsteken, als het meer dan een meter is, moet je zo’n vlaggetje eraan doen. Ook qua breedte zit het wel snor: 2,55 is maximaal toegestaan in Frankrijk.

Het grote probleem is niet zozeer de afmetingen, maar meer het gewicht. Er staat niet expliciet bij wat de maximale toegestane massa is, want dit is afhankelijk van de dakkoffer en nog belangrijker: van de auto. In heel veel gevallen is de maximale daklast heel erg laag. Voor de meeste auto’s ligt dat tussen de 75 en 100 kilogram en dat is inclusief de dakkoffer zelf, plus de dakdragers alsmede het bevestigingsmateriaal.

Hoe voorkom ik dan dat ik een boete krijg met mijn dakkoffer in Frankrijk?

Simpel: slim indelen. Het gaat om twee dingen, namelijk het gewicht en de omvang. Vanwege de omvang van de bagage, heb je die dakkoffer nodig. Dus wat je moet doen: doe alle zware items in de auto. Dus als je de dakkoffer voornamelijk gebruikt voor kleding, linnengoed, kussens en dekens en dergelijke heb je in de auto ruimte over voor de zwaardere items. Dat rijdt overigens ook een stuk minder topzwaar, wel zo prettig.

Kan ik echt niet meer dan 75 tot 100 kilo op het dak kwijt?

Maar wacht even: hoe kan het dan dat sommige mensen een tent op het dak doen en er vervolgens in gaan slapen? Dat antwoord is simpel, want er is zoiets als statische dakbelasting en dynamische dakbelasting. Statisch, dus als de auto stilstaat, kan een auto heel erg veel gewicht hebben. Een paar honderd kilo is vaak geen enkel probleem.

Dacia Duster met dakdragers

Dynamisch is als je onderweg bent. Het dak en met name de bevestiging wordt dan zwaarder belast. Daarbij breng je ook ander verkeer in gevaar met een te zware dakkoffer als die niet goed vastzit. Dus vandaar dat er soms twee verschillende soorten gewicht worden opgegeven. Uiteraard met veiligheid in het achterhoofd.

Gaat de politie hier actief op controleren?

Die kans is niet direct heel erg groot, maar in de vakantieperiode worden de Franse snelwegen overspoeld met toeristen met dakkoffers op de auto. Dus de politie kan zeker gaan inspecteren als het er niet deugdelijk uitziet en dan die boete van 135 euro uitdelen. Als er een ongeluk is gebeurd en het blijkt dat de dakbelasting overschreden is, kan dat overigens voor serieuzere issues zorgen. Overigens gelden de regels met de dakkoffer niet in alleen in Frankrijk, maar ook elders in Europa.

Geef een reactie

(verplicht)