Alleen door allemaal een viercilinder te gaan rijden, redden we de ijsberen op de Noordpool. Want de kleinere motoren zijn vele malen zuiniger dan goedklinkende overheerlijke grotere varianten. Of is dat alleen in sprookjes en in de testcyclus zo?
Hoe dan ook, met deze auto’s kun met gepaste snelheid invoegen op de snelweg en daarna gewoon je bomen knuffelen zonder schuldgevoel. Of hielden bomen nu juist van CO2? Laat ook maar. Dit zijn gewoon de 10 snelste viercilinders ter wereld. Hebben er eentje gemist? Laat het ons weten.
Audi TT S
0-100 km/u in 4,6 seconden (310 pk)
Porsche geeft je steeds meer redenen om géén Cayman te kopen, en Audi geeft je steeds meer argumenten wél een TT te kopen. De TT S is bijvoorbeeld net zo duur als de instap-Cayman, maar wel een stukje sneller. De TT RS heeft bovendien zelfs vijf cilinders en is vele male sneller dan de snelste Cayman.
Volkswagen Golf R
0-100 km/u in 4,6 seconden (310 pk)
Sinds de facelift heeft de Volkswagen Golf R tien paardjes extra. Daarmee is hij 0,3 seconde sneller naar de 100 km/u dan voorheen. De Variant staat trots in het lijstje van snelste stationwagens ter wereld.
Alfa Romeo 4C
0-100 km/u in 4,5 seconden (240 pk)
De mini-Ferrari mist ook vier cilinders. Het is ook de minst krachtige van deze lijst, maar zeker niet de langzaamste. Dat dankt de Alfa Romeo 4C aan zijn strikte koolstofvezel-dieet.
Audi S3
0-100 km/u in 4,5 seconden (310 pk)
Wat kun je hier over zeggen? Het is een Audi en doet dus alles kneitergoed. Wel een beetje saai. De Limousine en Sportback zijn trouwens 0,1 seconde langzamer.
Porsche 718 Cayman S
0-100 km/u in 4,2 seconden (350 pk)
De Cayman heeft z’n ziel verkocht voor een groener viercilinderig bestaan. Gelukkig krijg je er wel meer vermogen voor terug. De Boxster gaan we niet los noemen. Voor 85.000 euro ben je net zo snel als een A-klasse.
Mercedes-AMG A 45
0-100 km/u in 4,2 seconden (381 pk)
De vermogenswedloop drijft fabrikanten tot het maken van dit soort bizarre schepsels. De Mercedes-AMG A 45 is een bloedsnel apparaat. Mist alleen nog een Drift Mode.
Elise Cup 250
0-100 km/u in 4,3 seconden (246 pk)
Kleine Engelse autobouwers domineren al jaren de viercilindermarkt. ‘Add lightness’, zoals Colin Chapman dat zei.
Caterham Seven CSR
0-100 km/u in 3,1 seconden (260 pk)
De lijpste Caterham heeft de 2,3-litermotor van Ford. Met 260 pk op een gewicht van drie keer niets weet je zeker dat je aan het eind van de rit een paar kilo lichter bent door het kwijtraken van angstzweet.
Ariel Atom 3.5
0-100 km/u in 2,7 seconden (314 pk)
In een veredelde skelter met 314 pk in 2,7 seconden naar 100 km/u schieten. Veel leuker dan dit wordt het niet.
Speciale vermeldingen
De Zenos E10 deed het sprintje in ongeveer 4 seconden. Helaas is dat bedrijf nu failliet. Vuhl is, tja, wat is het eigenlijk? Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord. De Volvo V60 Polestar (4,8 seconden) valt echt net buiten het lijstje en was de enige station op de lijst geweest. Alle gekke viercilinder tuningschepsels tellen we trouwens sowieso niet mee.
Reacties