Als je kijkt naar de toenemende sociale en politieke druk, is het geen wonder dat ook motorfabrikanten gaan innoveren om iets liever te zijn voor het klimaat. Ducati heeft laatst bijvoorbeeld bekendgemaakt dat ze volledig elektrisch willen worden, en zelfs Harley-Davidson brengt binnen een paar maanden een elektrische motorfiets uit, de LiveWire. Maar als je volledig wilt inzetten op de toekomst, is er nu ook de Arc Vector.
De Arc Vector is een volledig elektrische caféracer. Hij is vooral geschikt voor niet al te arme, klimaatvriendelijke mensen die ook van snelheid houden. In de eerste achttien maanden zullen er 399 stuks van de Art Vector gebouwd worden, dus als je er een wilt kopen, adviseren wij dat je er nu alvast een reserveert. Misschien is het ook verstandig om eerst te gaan sparen, want hij gaat meer dan 100.000 euro kosten.
Laag gewicht
De fiets komt met een speciale jas en een helm met een display in het vizier. Hierop zie je de snelheid, navigatie, toerenteller en een achteruitcamera. De Arc Vector heeft een frame en een swingarm van koolstofvezel, net als in de MotoGP. Ook heeft hij Brembo-remmen, een verstelbare ophanging van Öhlins en zelfs de wielen zijn van koolstofvezel gemaakt. Hierdoor komt het totaalgewicht van de Art Vector op slechts 220 kilo.
Dit gewicht is best bijzonder, want er zijn ongeveer 1.000 accucellen aan boord die best wat wegen. Het systeem werkt op 399 volt en de elektromotor genereert 134 pk. Dit zou betekenen dat de Arc Vector de beste verhouding tussen gewicht en vermogen aller tijden heeft voor een elektrische motorfiets, namelijk 659 pk per ton.
Je kunt met de Art Vector 432 kilometer rijden, daarnaast gaat hij in 3 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 200 km/u. En dit is allemaal zonder koppeling of versnellingen, gewoon het gas open zetten en gaan. Daarnaast ziet hij er ook nog eens gaaf en modern uit.
T heeft op 7 juni 2019 geschreven:
Met alle respect wil ik toch even mieren over de cijfers.. beste verhouding tussen gewicht en vermogen?? Een Lightning LS-218 zit op 200pk bij 5kg meer…? maar ok, die heeft wel een kleinere range. En misschien flauwe vraag maar hoezo pk per ton?? wat is dat voor vergelijking? En dan ervan uitgaande dat daarmee 1000kg bedoeld wordt, verward me dat enigszins . zoals ik het lees is dat de vermelde 220kg maal 4.545 (om 1000kg te krijgen), De gemelde 134pk x datzelfde aantal levert “slechts” 609 pk op, dat is 50 minder in de berekening dan de opgegeven waarde. nog altijd een indrukwekkende ogende waarde, maar wanneer ik hetzelfde doe met de lightning kom ik op een verhouding van “888.88pk per ton”