Vroeger was het allemaal zo simpel. Standaard had een auto een handgeschakelde versnellingsbak, optioneel een automaat. Een automaat als enige mogelijke transmissie zag je bij grote luxe auto’s. Daar is tegenwoordig meer geen sprake van, zo blijkt uit de gegevens van Mobiliteit in Cijfers 2024 van de RAI Vereniging. De automaat is namelijk bezig aan een enorme opmars, ten koste van de handbak.
De RAI Vereniging zegt: ‘Het aandeel nieuwe personenauto’s met een automatische transmissie is gestegen van 34,3 procent in 2018 naar 63,8 procent in 2023.’ Dat is een enorme opmars. In 2019 hadden 1.882.814 auto’s in Nederland een automaat, in 2024 is dat gestegen naar 2.739.464 auto’s. Die stijging is groter dan het wagenpark groeit. Dat houdt dus in dat het aantal auto’s met een handgeschakelde versnellingsbak afneemt.
Handbak op retour ten koste van automaat
In 2019 hadden 6.413.446 auto’s een handbak en in 2024 is dat aantal 5.873.535. Ondanks de toename van het aantal auto’s met automaat, is het dus wel zo dat de handbak verreweg het meest populair is in ons land. De CVT (continu variabele transmissie) is een type automatische transmissie, maar wordt apart gerekend. Ook die wordt populairder. In 2019 waren het er nog 339.799 auto’s die met een CVT rondreden. Dat aantal is gestegen naar 443.555 auto’s.
Tenslotte is er ook nog de semi-automaat. Dat zijn de zogenaamde sequentiële transmissies. Dat aantal is bijzonder laag: iets meer dan 2.000 auto’s hebben zo’n bak. Je ziet ze af en toe in Ferrari’s en BMW M-modellen (onder andere) van een paar generaties terug. Tenslotte is er ook nog een groot aantal auto’s waarvan de transmissie onbekend is. Dat aantal is ook nog eens in rap tempo aan het stijgen. 300.037 in 2019 en 354.918 in 2024.
Lees ook: dit zijn auto’s die langzamer zijn met een automaat
Als het gaat om de verkopen van nieuwe auto’s, is het wel duidelijk dat de consument vaker kiest voor een automaat. Of beter gezegd, men laat de auto met handgeschakelde versnellingsbak telkens vaker links liggen. Naast het feit dat de consument graag een automaat wil, is de handbak telkens minder vaak mogelijk. Een andere reden is dat de automaat vaak iets zuiniger is dan de handbak. Hierdoor is de CO2-uitstoot lager, evenals de BPM-boete. Dus is de meerprijs vaak gering, als de automaat al duurder is.
Wagenpark Nederland naar transmissie
Per 1 januari | 2019 | 2024 | Verschil |
Totaal personenauto’s | 8.938.572 | 9.413.692 | 5,32% |
Handgeschakeld | 6.413.446 | 5.873.535 | -8,42% |
Automaat | 1.882.814 | 2.739.464 | 45,50% |
CVT | 339.788 | 443.555 | 30,54% |
Semi-automaat | 2.487 | 2.220 | -10,74% |
Alle automaten | 2.225.089 | 3.185.239 | 43,15% |
Onbekend | 300.037 | 354.918 | 18,29% |
Verkopen per transmissie
Jaar | 2019 | 2023 | Verschil |
Totaal | 445.218 | 369.608 | |
Handgeschakeld | 217.475 | 107.387 | -51% |
Automaat | 204.480 | 235.693 | 15% |
CVT | 22.170 | 23.114 | 4% |
Onbekend | 1.093 | 3.414 | 212% |
Wijsneus heeft op 15 oktober 2024 geschreven:
De obsessie met handgeschakelde auto’s voelt voor mij eigenlijk wat vreemd.
Je zit letterlijk zelf de tandwielen te wisselen en moet de geschikte overbrengingsverhoudingen voor dat moment zelf maar een beetje bepalen. Het idee dat je met een pook de juiste tandwielen op elkaar zet om de auto vooruit te krijgen, voelt een beetje archaïsch. Dat is toch typisch iets wat een auto zelf toch echt beter kan regelen.
Ik snap de charme van dat mechanische gevoel wel, maar het blijft apart dat we, in een tijd van zoveel technologische vooruitgang, nog steeds zelf aan de slag moeten met die tandwielen.
Björn heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
De automaat wint populariteit? Bij meer en meer automodellen heb je gewoon geen keuze meer en zijn ze standaard uitgerust met een automaat. En als je toch een handgeschakelde wil, dan moet je het doen met het instapmodel.