Hadden we op de redactie grote moeite om onze uit de hand gelopen lijst van coole auto’s samen te stellen, Chris Evans schudt zijn favoriete top 10 zo uit zijn mouw.
10: Ford Mustang Convertible (1964 1/2)
IJzersterke Amerikaanse tank die zo zoet klinkt als ie eruit ziet. De eerste productie-auto ook met een FM-radio af-fabriek. Ik had de mijne nooit moeten verkopen…
09: Rolls-Royce Corniche Convertible
De beste en coolste allround cabrio ooit gemaakt. Op en top Brits. Ik probeer al tijden een exemplaar uit de jaren zeventig of tachtig op de kop te tikken, desnoods een uit de jaren negentig, maar ze zijn zeer zeldzaam.
08: Fiat 500
Iemand die niet van dit typisch klassieke Italiaanse ontwerp houdt, houdt niet van het leven. Iedere autoverzamelaar zou zo’n fraaie Cinquecento in z’n collectie moeten hebben.
07: Lamborghini Miura SV
Wonderschoon. De wielkasten zijn de meest delicate ooit ontworpen. Zou hoger op mijn lijstje moeten, maar ze zijn belachelijk duur en rijden bovendien als een stofnest. Eigenlijk zou het onmogelijk moeten zijn om zo’n fantastisch ontwerp zo slecht te laten rijden.
06: Porsche 911 2.7 RS
Ik heb er nooit eentje gehad maar vele van mijn autovrienden wel, en ze zweren erbij. Voor hen is dit de absolute nummer één.
05: Alfa Romeo Duetto
Heb je nooit de film The Graduate gezien? Ga ‘m zien en kom dan bij me terug. Bovendien: ze zijn redelijk betaalbaar. Op dit moment dan.
04: Jaguar XKSS
Steve McQueen had er eentje. Dat zegt genoeg. Het is de best rijdende klassieker waarin ik ooit heb mogen sturen. Maar of dat wat zegt?
03: Aston Martin DB5 Convertible
In deze auto had James Bond moeten rijden – de onthoofde versie van de auto die hij wel reed. Acteur Peter Sellers bestelde destijds een nieuwe, gaf ‘m cadeau aan de Engelse prinses Margaret waarna ze ‘m 25 jaar hield. En nu heeft een of ander roodharig radiomannetje dat ook wat op tv doet ‘m in z’n garage.
02: Ferrari 250 SWB California Spyder
Ja ja, ik weet het. Kom maar daar met de commentaren over mijn lieftallige miskleun (de auto waar James May ooit in reed, die een verkeerde motor bleek te hebben en dus met veel verlies weer werd verkocht). Snel naar nummer 1.
01: Jaguar E-type 4.2 Roadster Serie I
De auto die alles veranderde. Veroorzaakte paniek bij Enzo Ferrari, die prompt een windtunnel liet bouwen. De E-type wordt zelfs met de dag mooier. Ze zijn nu het dubbele waard ten opzichte van twee jaar geleden, en de prijzen blijven stijgen. Toch kun je voor de prijs van die 250 SWB op nummer 2 pakweg 150 van deze E-types kopen. Moet je zonder twijfel doen, vind ik, maar dat is het punt eigenlijk niet: het is gewoon het meest waanzinnige ontwerp sinds het ontstaan van de auto, zeg maar toen meneer Mercedes meneer Benz ontmoette.
Reacties