Moto GP – BMW M2
Moto GP werkt al vrij lang samen met BMW. Een van de laatste Safety Cars die ze hebben ingezet, is de BMW M2 – maar dat is er natuurlijk niet zomaar een. Veranderingen ten opzichte van de ‘gewone’ M2: er is een rolkooi ingebouwd, uiteraard zijn er brandblussers en is er een lichtgevende ledbalk. Ook heeft de M2 een gigantische vleugel achterop zitten.
Met de 370 pk sterke zescilinder turbomotor van de M2 was niets mis, dus die blijft. Net als z’n topsnelheid van 250 km/u en 0-100 km/u-sprint in 4,3 seconden. Als je nu denkt: ‘maar dat gaat toch niet met die normale remmetjes?’ Nee, dat klopt: daarom heeft hij ook de remmen geleend van zijn grotere broer, de M4.
Moto GP – BMW M5
Deze M5 is eh… niet helemaal standaard meer. Er is een nieuwe koolstofvezel diffuser, carbon spiegels, carbon nieren. Zeg maar gerust dat alles wat bij een normale M5 van plastic is, bij deze Moto GP Safetycar van CFRP is. Kun je trouwens allemaal ook op je eigen M5 bestellen, mocht je daar trek in hebben. Dat geldt niet voor de stoelen: die komen uit een M4 GTS.
Formule 1 – Mercedes-AMG GT R
De krachtigste AMG aller tijden, en dus ook gelijk de krachtigste Safetycar aller tijden, maakte afgelopen zondag zijn debuut bij de Formule 1. Er is vierwielbesturing, koolstofvezel carrosseriepanelen, bewegende aerodynamische elementen aan de onderzijde, 585 pk uit een biturbo V8, een volledig opnieuw ontworpen wielophanging, extra steunen om de stijfheid te verhogen, tractiecontrole met 9 standen en de plakkerige Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.
Om te laten zien dat het de Safetycar is van de Formule 1 heeft hij een paar stickers rondom – en een ledbalk, natuurlijk, dat spreekt voor zich.
BTCC- Porsche Panamera GTS
Het British Touring Car Championship is een allegaartje van veelal voorwielaangedreven hatchbacks, allemaal met een vermogen van rond de 300 pk. De Safety Car die ze allemaal leidt? Een Porsche Panamera GTS met 434 pk en vierwielaandrijving. Wat de bijzondere situatie oplevert dat dit een Safety Car is die, als ie zich een béétje kwaad maakt, gewoon de race zou kunnen winnen…
WTCC – Volvo V60 Polestar
Het grotere World Touring Car Championship heeft een minder krachtige Safety Car, namelijk een Volvo V60 Polestar met 345 pk. Dat mag onlogisch klinken en wellicht zelfs onlogisch zijn; weinig dingen liggen natuurlijk zó voor de hand als een Safety Car van veiligheidgoeroe Volvo.
Daarbij is Volvo niet onbekend met de toerwagenracerij – wie herinnert zich niet de legendarische 850’s die in de jaren ’90 de circuits (vaak letterlijk: ze gingen nogal eens op twee wielen de bocht door) onveilig maakten? In het WTCC rijden trouwens een aantal Volvo’s S60 mee. Gezien deze Safety Car: zou het niet een leuk idee zijn dat voortaan weer met stations te gaan doen, Volvo?
WTCC – Alfa Romeo 4C
Vooruit, ook eentje uit het verleden. Wat nu de zo veilige Volvo V60 Polestar doet in de WTCC, deed eerst de berucht-eigenzinnige Alfa Romeo 4C. Toegegeven, de Volvo is een stuk krachtiger en en vele malen praktischer dan de 4C. Maar of ie er net zo goed uitziet..?
Brits GP kampioenschap – McLaren 570S
De 570S past perfect als Safety Car bij het British GT Championship. Daar rijden immers ook de 650S GT3 en de 570S GT4. Met zijn 533 pk uit een V8 biturbo-motor is hij in ieder geval geen ‘rijdende chicane’ voor de auto’s die achter hem zitten.
Eén ding: waarom die saaie kleur? McLaren heeft een naam op te houden op het gebied van unieke kleuren – in hun eigen oranje zou deze Safety Car niet eens zwaailichten nodig hebben
Formule E – BMW I8
Het zou een beetje gek zijn als de Safety Car van de Formule E een benzineslurpende V8 zou hebben. Daarom leidt de BMW i8 de Formule E. Goed, hij smokkelt een beetje, want hij krijgt wat hulp van een 1,5-liter driecilindertje, maar toch. Het totale vermogen is 367 pk, bijna 100 pk meer dan een Formule E-auto in zijn krachtigste kwalificatiemodus.
De BMW i8 behaalt een top van 250 km/u, wat 30 km/u sneller is dan de Formule E’s rijden. Ook dit is dus weer zo’n Safety Car die, mocht de bestuurder een ondeugende bui hebben, zomaar de race zou kunnen winnen…
Indy 500 – Chevrolet Camaro
Al 14 jaar lang verzorgt Chevrolet de Safety Car van de Indy 500. Die race, leuk weetje, was in 1911 de eerste race waarbij een pace car werd ingezet. De pace car reed de eerste paar ronden vooraan, om de race-auto’s op een veilige en verantwoorde manier op te warmen. Traditioneel wordt daarvoor de nieuwste en krachtigste muscle car van dat moment gebruikt.
Voor de Indy 500 worden meestal beroemdheden ingezet zoals Jackie Stewart, Morgan Freeman en eh… Lance Armstrong. Bij de de 100ste editie van de Indy 500 viel de keus op deze 461 pk sterke Camaro SS. Roger Penske, wiens team haar 50e verjaardag vierde, viel de eer te beurt voorop te mogen rijden.
Bathurst 12 uurs race – Mercedes-AMG C63 S
Het Mount Panorama-circuit in Australië is elk jaar het toneel van twee lange-afstandsraces. Aan het begin van elk jaar is er de Bathurst 12-uursrace, waarin de sportwagens van Mercedes, Ferrari en Porsche het tegen elkaar opnemen. Een Mercedes C63 is de Safety Car, uiteraard in zijn dikste, 510 pk sterke S-vorm. Inderdaad, dezelfde motor als de AMG GT, alleen in een iets boodschappen-vriendelijker verpakking.
Bathurst 1000 – Lexus RC F
Maar de race die op Bathurst de fans (en enthousiaster dan de Australische vind je ze nergens ter wereld) écht in vervoering brengt, is die tussen de vierdeurs V8’en. De belangrijkste kemphanen zijn Ford en Holden, dus dan is een volstrekt neutrale Safety Car als een Lexus RC F een uitstekende keuze. Ook de Course Car en de Medical Car worden gesponsord door Lexus, in de vorm van twee GS F’s.
DTM – BMW M4 GTS
Een Safety Car is maar wat vaak een doorsnee-gave auto met hooguit een spoiler achterop en een led-balk. Deze BMW M4 GTS zou echter zo tussen de andere DTM-wagens kunnen rijden. Het is een volledig gestripte M4, uiteraard voorzien van het complete Clubsport-pakket, bestaande uit onder meer een rolkooi, een vierpuntsgordel en een brandblusser. Led-balk en stickers erop: klaar!
World Endurance Championship – Audi R8
Tijdens de openingsrace in 2016 van de FIA World Endurance Championship had de Audi R8 V10 de leiding. Gezien de sneeuwcondities die de trainingen beperkten vermoeden wij dat de bestuurder van de R8 erg blij was dat hij met quattro-vierwielaandrijving reed. En ook tijdens de Le Mans, toen de Safety Car een nette drift neerlegde.
Een heel circuit vol met hybride auto’s met meer dan 1.000 pk en schreeuwende GT-auto’s is al leuk om te zien. Als er dan ook nog een Audi R8 V10 met 610 pk, een van de weinige resterende turboloze supercars, voorop rijdt, is het plaatje helemaal af.
Robbe Van Meensel heeft op 1 april 2018 geschreven:
Formule E: waarom een i8 en geen Tesla Roadster? De Tesla is volledig elektrisch, en de BMW gewoon hybride? Misschien iets voor volgend seizoen?