De eerste G-klassen verschenen op muurschilderingen in de grotten van Stuttgart. Het schijnt zelfs dat het vuur is uitgevonden om de motor te laten werken. En omdat de G-klasse gebruikt is om de Hunebedden te bouwen in Drenthe, zit er nogal wat leeftijdsverschil in de oudste en de nieuwste exemplaren. En dat zorg voor vreemde taferelen in de occasionmarkt; de duurste G-klasse kost 7.584 procent meer dan het goedkoopste exemplaar.
De goedkoopste G-klasse van Nederland
De goedkoopste G-klasse op Autowereld is een 2,3-liter viercilinder met 126 pk uit 1984. Uit de tijd dat het nog geen sier- maar een werkpaard was. Dat het stuur rechts zit, zal ook niet meehelpen met de prijs. Hij kost je 5.900 euro. Het is trouwens niet de oudste G-klasse van Nederland, dat is er eentje uit 1979. Die ziet er ook weer verdacht modern uit, dus waarschijnlijk is dat model aangekleed met nieuwe onderdelen.
De duurste G-klasse van Nederland
De duurste G-klasse van Nederland is een heel ander verhaal. De G 500 Guard komt uit 2016 en heeft de originele fabrieksbepatsering. Hij weegt daarmee 4.800 kilo en behoeft een V8 met 387 pk om überhaupt vooruit te komen. De prijs? 447.500 euro. Volgens de specificaties gaat ie zelfs nu nog in 5,9 seconden naar de 100 km/u. Maar vermoedelijk redt ie dat niet meer met alle bepantsering.
En wat krijg je dan?
Dus, wat krijg je voor een prijs verschil van 441.600 euro? In ieder geval niet 7.584 procent meer auto. Je krijgt 261 pk meer, 32 jaar levenservaring minder, 2.721 kilo extra, twee deuren extra (en eigenlijk nog eentje achterop), hoofdsteunen achterin, minder roest en twee keer meer cilinders. En je kunt zonder problemen een Feyenoord vlag ophangen in je auto en hem in centrum Amsterdam parkeren.
Reacties