Het is een misschien een argument van basisschoolniveau (‘maar Pietje mag het wel!’), maar het voelt soms wat oneerlijk dat automobilisten heel wat BPM en accijnzen afdragen, terwijl het lijkt of vliegmaatschappijen en rederijen mogen doen wat ze willen. Gelukkig klopt dat niet helemaal. Zo is in Noorwegen het grootste waterstofproject ter wereld voor veerboten gaande.
De langste vaarroute voor veerboten in Noorwegen is de proeftuin voor het project. In 2025 moeten daar twee schepen op waterstof varen tussen Bodø en drie bestemmingen op de Lofoten. Op de boten kunnen 599 passagiers, 120 auto’s en 12 vrachtwagens mee. Het schijnt een uitdagende route te zijn met zo’n 100 kilometer open zee.
In de boten zit een brandstofcel, deze zet waterstof om in elektriciteit voor elektromotoren. De veerboten moeten op minimaal 85 procent groene waterstof varen. De overige 15 procent mag nog biobrandstof zijn. De twee nieuwe schepen op waterstof moeten zorgen voor een besparing van 26.500 ton CO2 per jaar, wat neerkomt op de jaarlijkse uitstoot van 13.000 dieselauto’s.
Ook vijf vrachtschepen op waterstof
Rederij Torghatten is de eigenaar van de twee waterstofschepen en wordt de eerste grote afnemer van waterstof in Noorwegen. Norwegian Ship Design Company mag de schepen bouwen. Dit bedrijf heeft ook vijf vrachtschepen in bestelling staan die op waterstof varen. Deze vrachtschepen (hierboven afgebeeld) zijn 100 meter lang en hebben een capaciteit van 8.000 kubieke meter.
Schepen met batterijen
Norwegian Ship Design Company doet sowieso goede zaken als het gaat om emissievrije schepen. Voor Torghatten bouwen ze ook diverse schepen die elektrisch varen op de stroom van batterijen. Enerzijds worden er volledig nieuwe schepen gebouwd en anderzijds worden bestaande schepen omgebouwd. Uit een eerder onderzoek van Siemens blijkt dat 84 van de 180 veerboten prima hun diensten kunnen draaien met een batterij.
Jouni heeft op 8 maart 2023 geschreven:
Hou vliegtuigen er eens buiten! In de luchtvaart zijn ze al aan het testen of verschillende groottes aan vliegtuig typen wereldwijd. Dit is een project wat nog niet begonnen is. Daarnaast is de wereldwijde uitstoot van de luchtvaart minder als die van auto’s!!
Ren heeft op 6 maart 2023 geschreven:
Leuuuuuk… maarre… Waar komt die waterstof vandaan ? Hoe wordt die opgewekt?
Zonder die informatie weten we NIETS of het wel zo milieu vriendelijk is.