Noem het een schietgebedje of noem het een stuiptrekking: het noodlijdende MG kwam in 2001 met het idee om een auto met een koolstofvezel koets te maken en de optie voor 965 pk. Om dat te realiseren stuurde de Engelse autobouwer hun eerste MG XPower SV ooit naar de tuner Webster Engineering om de motor te ontwikkelen. Helaas ging MG failliet nog voordat het project klaar was.
Wie ook maar een beetje naar de techniek van de MG XPower SV had gekeken, wist al dat het een lastig project was om tot een succes te brengen. Te beginnen met het boodschappenlijstje voor de onderdelen: het onderstel kwam van de DeTomaso Mangusta, de koplampen kwamen van een Fiat Punto en de achterlichten van een Coupé Fiat. De motor was een 4,6-liter V8 van Ford. Wie verzint dat?
De curator besloot dat Webster Engineering de auto mocht houden ter vergoeding van de gemaakte kosten. Ze hielden de eerste MG XPower SV en hadden nu complete vrijheid om te doen wat ze wilden. Ze bouwen de auto om tot dragracer met 1.653 pk. Om dat voor elkaar te krijgen, deed Webster de nodige aanpassingen. De foto’s van de MG met de gele streep is hoe hij ooit was.
Wat werd er aangepast?
De neus werd vervangen door een buizenframe en achterop werd zwaarder materiaal gemonteerd voor de slopende dragraces. Het grootste deel van de originele onderdelen gooiden de tuners gelukkig niet weg. Leuk voor jou, want de eerste MG XPower SV ooit staat nu te koop. Helaas zit de motor van 1.600+ pk er niet meer bij.
KMS Racing Engines pakte een 4,6-liter V8 zoals die oorspronkelijk ook in de MG XPower SV zat en gaf de motor om en nabij de 400 pk. Het grootste deel van alle elektronica werkt zoals het hoort. De MG heeft enkel wat liefde nodig. Durf jij dit project met groot historische waarde aan? Hij staat in Nederland te wachten op jouw bod.
Wacht je liever op een origineler exemplaar, dan moet je goed zoeken: MG bouwde slechts 82 stuks voordat ze bankroet gingen.
Foto’s MG in oude staat: Matt Woods
Reacties