Hoeveel weet je eigenlijk van BMW’s losbandige alter-ego Alpina? Minder dan je denkt, waarschijnlijk. Verbaas vrienden en familie met de kennis die je opdoet in deze zakgids over Alpina. Als je dacht dat Alpina slechts een tuner was, heb je het fout.
Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG, of gewoon Alpina Automobiles, is een op zichzelf staand automerk. Het wordt zelfs als zodoende erkend door het (berucht strenge, het zijn immers Duitsers) Ministerie van Transport in Duitsland.
De reden hiervoor is dat Alpina zeer nauw samenwerkt met BMW – de merken delen zelfs een productielijn. De monsterlijke Alpina B7 rolt bijvoorbeeld van de assemblageband in Dingolfing, naast de standaard 7-serie. De motor van de B7 bouwt Alpina zelf in de fabriek in Buchloe.
En nu weet je direct de grappigste plaatsnamen uit de Duitse auto-industrie. Alpina zit verweven in BMW, zonder een werkelijke dochteronderneming te zijn. Verwarrend voor BMW’s M-divisie, gezien de B7 in wezen de M7 is die BMW zelf weigert te bouwen.
Geschiedenis Alpina
Oorspronkelijk begon Alpina in 1949 met het produceren van typemachines onder de naam Alpina Buromaschinenwerke-Vertrieb Bovensiepen AG. Het bedrijf ging op de fles en de laatste typemachine werd in 1971 geproduceerd. Al bijna tien jaar daarvoor – in 1962 – had motorsport de interesse van Burkard Bovensiepen gewekt. Hij sleutelde aan carburateurs en cilinderkoppen van BMW’s om er meer vermogen uit te persen. In 1967 bedacht hij het Alpina-logo zoals we dat nu kennen.
Wat volgde, was motorsport-succes. BMW’s met Alpina-onderdelen wonnen heuvelklims, touringcar-kampioenschappen en de 24 uur van Spa in 1970. Zo ontstond de motorsport-fundering voor de straatauto’s waar we warme gevoelens van krijgen.
Alpina modificeerde werkelijk alles van BMW. Van de BMW 320s (E21) met slechts 123 pk tot de 323i (ook E21). Deze 3-serie kreeg M3-achtige prestaties in B6 2.8-vorm met een schokkende 218 pk. Later in de tijd ging Alpina ook goed tekeer met turbodiesels.
Herkenbaar
Nog altijd pakt de veredelaar zowat elke BMW aan. Het recept is simpel: meer vermogen zonder dat het ten koste gaat van de rijdbaarheid. De uiterlijke aanpassingen zijn subtiel, maar altijd direct herkenbaar als Alpina, mede dankzij de 20-spaaks velgen.
De beste Alpina ooit gemaakt? Dat is smaakgevoelig, maar als het tot een stemming zou komen, garanderen we je dat de 3.0 CS en de B7 Turbo Coupé (E24) uit de jaren tachtig bijzonder hoog komen te staan.
Reacties