Behalve als ze in beperkte oplage de fabriek verlaten en snelheden boven de 300 km/u behalen, zijn nieuwe auto’s slechte investeringen. Na de eerste drempel ben je al een paar duizend euro kwijt aan afschrijving. De restwaarde na twee jaar is bijna sneu.
Dus voordat je je handtekening zet onder het verkoopcontract van een nieuwe Audi TT van om en nabij de 55.000 euro: overweeg eens een Audi R8. De goedkoopste Audi R8 van Nederland kost namelijk nét iets meer dan 52.000 euro. Dat is feitelijk de goedkoopste Audi R8 van Nederland, maar in principe heb je in die prijscategorie alle keus.
De Audi R8 met V8 liet 126.579 kilometers aan asfalt achter zich. Met 421 pk schiet de coupé in 4,6 seconden naar de 100 km/u. Naar huidige standaarden niet bloedsnel, maar zeker niets om je voor te schamen. En al helemaal niet als daily driver.
Zodra je je in de bestuurdersstoel laat zakken, begint het bijzondere gevoel al. Dit is een echte supersportwagen, lang en breed. De stoelen zitten perfect en sluiten strak om je lijf, op zo’n wijze dat het bijna gênant is. Daarnaast maakt het interieur de racefetisjist in je wakker: de zogeheten ‘monoposto’ is een soort hoepel die van links naar rechts over je knieën en het instrumentenpaneel welft.
Daarmee wekt het de indruk dat je in de cockpit van een éénzits raceauto zit. En dan heb je nog niet eens een bocht gepakt.
Als we dan zo brutaal mogen zijn, adviseren we je nét iets meer te sparen voor dit exemplaar in Nardo Grey. Hij kost net iets meer, maar dan krijg je wel een heleboel koolstofvezel. Helaas is het wel een automaat. Niet jouw ding? Dan kies je er zelf lekker eentje uit.
Reacties