Neem een kijkje in de nostalgische verrekijker naar dik 15 jaar geleden. Toen TopGear-redacteuren nog jong waren en nog geen rijbewijs hadden. En als je dan toch een driftbui had, zat er maar één ding op. Je leegde je spaarrekening en ging naar de modelbouwwinkel het dorp verderop en kocht een Tamiya TT01 of een HPI Sprint.
Beide radiografisch bestuurbare auto’s hebben vierwielaandrijving. Het enige wat je dan moest doen, was naar de bouwmarkt voor een buis PVC of PE. Hiervan maakte je ringetjes en schoof ze om de velgen. Deze kunststoffen banden hadden weinig grip en je RC-driftauto was geboren. Alleen nog eventjes een toffe kap op het chassis zetten.
Op grote schaal
En blijkbaar doen ze precies dat, maar dan op grotere schaal, in Japan. Daar leggen ze PVC-ringen om zachte achterbanden van hun kleine Kei-cars om er supergoedkope driftauto’s van te maken. Door het gebrek aan grip glijdt het alle kanten op. Volgens de filmer Noriyaro kost het daar in totaal 300 dollar. De fervent FF-drifters bouwen zelfs nog een koelsysteem dat water op de PVC-ringen spuit om de boel koel te houden.
Tray Sliding
In principe is het een geavanceerdere vorm van tray sliding waarbij je dienbladen onder de achterwielen van de Polo van je moeder schuift en over het parkeerterrein gaat glijden. In Nederland heb je al een oude Suzuki Alto of een Daihatsu Cuore voor 300 euro. Alleen nog even op zoek gaan naar een flinke PVC-buis.
k heeft op 31 januari 2018 geschreven:
erg leuk om je voertuig controle mee te trainen maar driften is dit niet, dit is gewoon glijden je stuurt in en hij glijd