Het recept van de Toyota GR86 (en de identieke Subaru BRZ) is eenvoudig doch doeltreffend: een tweedeurs coupé met meer dan 200 pk, mogelijkheid voor een handbak en achterwielaandrijving. De purist wil niets liever. Het probleem is dat dit motortype (atmosferisch) in de EU in het algemeen en Nederland in het bijzonder zeer zwaar belast wordt. Daarom hebben we goed nieuw voor een eventuele derde generatie GR86.

Die wordt namelijk zuiniger en schoner dan het huidige model, zo meldt het Japanse Best Car Web. Het is niet zo dat de GR86 een rijdend milieudelict is, maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarom is er nu het plan om de atmosferische 2,4-liter viercilinder-boxermotoren te droppen voor een 1,6-liter driecilinder met turbo plus elektrische ondersteuning. Dat is downsizing tot de max, zeg maar.

Ineens 65 pk erbij

De twee motoren moeten samen zo’n 300 pk leveren, aanzienlijk meer vermogen dan dat nu het geval is. Ook qua koppel zullen er stappen gezet worden. De nieuwe GR86 zal dan komen te staan op het ingekort platform van de Lexus IS. Dit moet impliceren dat er ook een nieuwe Lexus IS aankomt, want het huidige platform is even oud als de voorganger van de GR86, de GT86. In hoeverre dat dus gaat gebeuren, valt nog te bezien.

Sowieso nemen we het nieuws met en klein korreltje zout, simpelweg omdat het nog niet door Toyota zelf is bevestigd. Wel is het zo dat Best Car Web geregeld dit soort dingen (ver) van te voren al kan voorspellen. Het is dus zeker geen chat-bot die de wensen van de consument in een smeuïg artikeltje giet. Voor de eerste twee generaties was het dus Subaru dat de techniek verzorgde, maar voor nu wordt dat dus Toyota.

Bekende driecilinder motor voor derde generatie Toyota GR86

Desondanks zal het wederom een samenwerking zijn tussen de Japanse merken. Er komt dus ook een derde generatie Subaru BRZ. De motor is een bekende: namelijk de 1.6 liter driecilinder turbomotor is afkomstig uit de Toyota GR Yaris en GR Corolla. Bij de GR86 zal de motor dan niet overdwars, maar in lengte gepositioneerd zijn met het elektrische gedeelte erachter. Dit moet ervoor zorgen dat de balans (een USP van de GR86) nog altijd in orde is.

Lees ook: Iemand loste het probleem van deze vergeten sportcoupé op briljante wijze op.

Voor de Nederlandse markt zou dit geweldig nieuws zijn. Vanwege de relatief hoge uitstoot was het oude model bijzonder prijzig. Je betaalde om en nabij de 70.000 euro voor een auto met ‘slechts’ 235 pk, terwijl een snellere en praktischere Golf GTI 25 mille goedkoper was. Daardoor is het in Nederland nog altijd een zeldzaamheid. Dus hopelijk komt Toyota met dit nieuwe motorconcept voor de opvolger.

Reacties

  • Joseppe heeft op 8 oktober 2024 geschreven:

    Een sportcoupe vergelijken met een hatchback, daar gaat het al mank.
    Beleving, uiterlijk en wegligging is zoveel meer dan een aantal pk s meer of minder…..
    Daarnaast zo’n Toyota is minder doorsnee en op elke straathoek te vinden dan de Volkswagen..

    Reageer
  • Nox heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

    Top! Zit al jaren te kijken naar een GT86 maar dat gebrek aan vermogen plus de hoge prijs is precies waarom ik hem nog niet voor de deur heb staan. Mijn 25 jaar oude Volvo is sneller, zuiniger en practischer.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)