BMW heeft vele mijlpalen behaald in de fraaie geschiedenis van het merk. Toch is er één prestatie die er uitspringt: de korte ‘bubbel auto’ die het merk van de ondergang redde, de Isetta. Was de kleine bescheiden BMW 700 geen succes geworden, dan zouden we nu in een wereld leven zonder de BMW M5, M3 en zelfs zonder 3.0-liter CSL. Dat zou een donkere, zeer donkere wereld zijn. Hieronder een lijst met de mooiste conceptcars van BMW, geïnspireerd door de BMW Z4 Concept.
BMW Spicup (1969)
Onthuld op de Geneva Motor Show in 1969. De Spicup, een ontwerp van Bertone, beschikt over twee verschuifbare roestvrijstalen dakpanelen die in de rolbeugel worden ingebouwd. Vanaf de voorkant heeft hij wat weg van de Alfa Montreal en de Lamborghini Espada. De motor, een 2,5-liter BMW zes-in-lijn, is ook niet verkeerd.
BMW E25 Turbo (1972)
Komt hij je bekend voor? Dat kan kloppen, want dit is de voorloper van de BMW M1. Paul Bracq’s ontwerpskills kwamen later terug bij de M1, 8-serie en ook de Z1. De Z1, weet je wel? Met die speciale deuren.
BMW Nazca Concept (1991)
Dit is wat we willen zien. De BMW Nazca M12 Concept was het eerste ontwerp van Fabrizio Giugiaro. Zijn inspiratie kwam van de Formule 1 en de Group C-racers uit de jaren ’80. Er is veel koolstofvezel verwerkt in de Nazca, waardoor het gewicht rond de 1.100 kilo kwam. De voorruit zorgde ervoor dat je volledig om je heen kon kijken. Verder haalde de auto 304 pk uit de 5,0-liter V12 die de achterwielen aandreef. Ook had de auto vleugeldeuren, wat de auto extra fantastisch maakte.
BMW Z18 Concept (1995)
Deze kleine vreemdeling was de eerste off-road cabrio die BMW ontwierp. En ja, het klopt dat het ook de enige off-road cabrio is gebleven. Dat verbaast ons niks, hoewel er iets volstrekt onweerstaanbaars is aan de krankzinnigheid van dit ding. Kom op, BMW: een V8 erin, vierwielaandrijving, gewoon doen. Het is nog niet te laat!
BMW Z9 Gran Turismo (1999)
Dit was het ontwerp (van Chris Bangle) dat ervoor zorgde dat de BMW 6-serie terugkeerde in de line-up van het merk. Binnenin zat een voorloper van BMW’s iDrive, en ook de 4.0-liter V8 diesel die later in de 740d zou liggen. De buitenkant bestond weer veel uit koolstofvezel, en daar zijn ze weer: vleugeldeuren! Wij snappen niet waarom BMW nooit een 6-serie heeft gemaakt met vleugeldeuren..
BMW X Coupe Concept (2001)
Hij was al een verrassing op de Detroit Motor Show in 2001, en is dat eigenlijk altijd gebleven. Dit was BMW’s idee visie op ‘het verleggen van grenzen’, wat aardig gelukt is, volgens ons. De X Coupe was een vierwielaangedreven coupé, gebaseerd op de X5. Aangedreven door een 3,0-liter zes-in-lijn diesel, met een achterkant die in zijn geheel kon openklappen. Op een vreemde manier is dit de stamvader geweest van de BMW X6 – en andere coupé-SUV’s. Ziet er alleen toch nog een beetje vreemd uit.
BMW Concept Coupe Mille Miglia (2006)
ALs je mensen in de jaren ’50 zou hebben gevraagd hoe de toekomst eruit zou zien, waren ze waarschijnlijk met iets als dit op de proppen gekomen. En deze Mille Miglia-concept ziet er fantastisch uit. De vorm is duidelijk geïnspireerd op de klassieke 328. Dit concept bestaat uit koolstofvezel en is over het onderstel van een Z4 M Coupé gedrapeerd. Wat ook betekent dat ie een 3,2-liter zes-in-lijn met 345 pk aan boord heeft – dezelfde motor als in de E46 M3.
BMW Concept CS (2007)
Met afmetingen gelijk aan die van de 7-serie is dit de BMW waar we het verdrietigst van worden. Waarom? Nou, juist toen BMW begon te praten over het in productie nemen van deze auto, barstte de kredietcrisis in alle hevigheid los. En werd deze CS eind 2008 toch maar geannuleerd. Jammer, want het was een mooi ding: snelle, vloeiende lijnen en een lage haaienneus. Mooi.
BMW GINA Concept (2008)
Eerst het eenvoudige: deze concept gebruikt het onderstel van de Z8 Roadster. Oké, dat was dat. En verder? Het materiaal is een flexibel weefsel dat zich uitstrekt over een metalen draadstructuur versterkt met koolstofvezel. Het idee hiervan was dat de bestuurder in staat was om de vorm van de auto onderweg te veranderen. Leuk idee van ontwerper Chris Bangle, maar daar blijft het dan ook bij.
BMW M1 Hommage Concept (2008)
BMW houdt van zijn geschiedenis en met auto’s als de M1 is daar ook alle reden toe. Deze concept werd onthuld in 2008 tijdens het Concorso d’Eleganza van Villa d’Este, dertig jaar na de originele BMW M1. Dezelfde verhoudingen, dezelfde jaren ’70-arrogantie, met een vleugje flame surfacing-moderniteit van Designhoofd Chris Bangle.
BMW Vision Efficient Dynamics (2009)
De VED stamt uit 2009 en was direct een veelbesproken conceptcar die vol zat met techniek. Een turbo hybride aandrijflijn met M3-prestaties, terwijl de uitstoot minder dan 100 gram CO2 per kilometer is. Dat is net zoiets als elke dag drie taarten eten en niet dik worden, of zoiets. Hieruit is wel de i8 ontstaan, nog beter.
BMW Vision Connected Drive (2011)
Dit is de toekomstvisie van BMW waarbij de auto’s naadloos jouw brein worden. Alleen dan zonder de pijnlijke operatie die hiervoor nodig zou zijn. De VCD, onthuld in 2011, is BMW’s idee van een toekomst met auto’s die verbonden zijn met een netwerk. Met onder andere een 3D head-up display en een browser die informatie geeft over de buurt waar je doorheen rijdt.
BMW 328 Hommage Concept (2011)
Ja! Zo veel ‘ja’ dat we niet weten waar we moeten beginnen. De 328 Hommage Concept is een ehm… hommage aan de klassieke BMW 328 uit de jaren ’30. Gebouwd van met koolstofvezel versterkt kunststof, en met een 3,0-liter zes-in-lijn is het een mix van aluminium, leer, vermogen en nostalgie. En dat allemaal in een tweezitter. Inderdaad, gewoon ja.
BMW Zagato Coupe Concept (2012)
Een andere primeur op de Concorso d’Eleganza in 2012. Deze kleine, op de Z4 gebaseerde schoonheid had de ambitie om de oude raceauto’s te herinterpreteren. De hele auto is handgemaakt, net zoals de BMW 328 coupés eind jaren ’30.
BMW Vision Gran Turismo (2013)
Oké, wat kunnen we hierover zeggen? Hij is gebouwd (lees: ontworpen) voor Gran Turismo 6. Volkomen virtueel dus, en dat is ie (helaas) ook altijd gebleven.
BMW 3.0 CSL Hommage Concept (2015)
De originele CSL, bijnaam ‘Batmobile’ blijft rotsvast op BMW’s ‘Wall of Excellence’ staan. Deze conceptcar, die ook weer onthuld is op het Villa d’Este Concours (in 2015), is een geel saluut aan die fantastische racer uit de jaren 70.
BMW 2002 Hommage Concept (2016)
Officieel is de eerste BMW conceptcar uit 2016 de i8 Spyder, gevolgd door de toekomstbestendige Vision Next 100. Allebei mooie dingen, maar van deze, op de M2 gebaseerde conceptcar, raken wij pas echt opgewonden. De 2002 Hommage gebruikt dezelfde aandrijflijn als de 375 pk sterke M2, met de turbocharged 3,0-liter zes-in-lijn dus. Heerlijk.
BMW 8 Series Concept (2017)
Een iets minder wild maar schitterend (en bijna productieklaar) ontwerp van een coupé. En niet zomaar een coupé: dit gaat om de BMW 8-serie en hij is terug op een fantastische manier. Je kunt dit zien als BMW dat op de reset-button drukt. Dit is niet alleen 90% van wat je krijgt op de nieuwe productieauto volgend jaar, het is meer. Het is de aanpak van het merk voor de volgende nieuwe BMW’s, tot en met degene die zelfrijdend zijn.
Reacties