Als het gaat om een ongegeneerd potje ver-plassen, kun je het best even kijken naar de Grote Drie uit Duitsland. Het is de reden dat de meest potente E-klasse in staat is sportauto’s te vernederen en de volgende Audi RS 6 daar hoogstwaarschijnlijk nog een schepje bovenop doet. De merken doen ook hun best elkaar op andere vlakken te overtreffen. Bijvoorbeeld bij de belangrijkste eigenschap van een stationwagen: de bagageruimte.
Maar daar kom je bedrogen uit. Je kijkt naar de nieuwe Audi A6 Avant, met 565 liter bagageruimte (neergeklapte achterbank: 1.680 liter). Inderdaad, knikkende cijferfetisjist: dat is exact even veel als de vorige Audi A6 Avant. En, misschien nog belangrijker, meer dan 100 liter minder dan Mercedes.
Is het wedstrijdje voorbij?
Nee, hoor: Audi vertelt trots dat geen enkele auto in het segment zoveel elleboogruimte biedt en zoveel knieruimte achter. Dat is belangrijker dan bagageruimte, blijkbaar. Want, zo zegt Audi, mensen willen helemaal geen wasmachine kwijt kunnen in de kofferbak van hun A6 Avant. Twee golftassen is genoeg.
En daarbij: ze hadden de bagageruimte van de Audi A6 Avant best een litertje of wat kunnen oprekken door de bodem iets te verlagen of vakken in de zijkanten te maken, maar ze wilden de functionaliteit niet opofferen. Wat je nu hebt, is een vlakke vloer en wanden zonder gaten of nisjes.
Kaas en hagelslag
Bagageruimte meten autofabrikanten trouwens vanaf de bodem tot de afdekhoes. De nieuwe, aflopende daklijn snoept dus niets van de specificaties af. Stamp jij de kofferruimte graag tot het dak vol als je op vakantie gaat, dan moet je de volgende zomer de Nederlandse kaas en hagelslag misschien maar thuislaten. Ook al is ‘het veel lekkerder in Nederland’.
Het belangrijkste ontwerp-element is de sportieve daklijn. De aflopende daklijn van de Audi A6 Avant is haalbaar dankzij een nieuwe werkwijze van Audi. Vroeger ontwierpen ze eerst de sedan en moesten ze er vervolgens nog een Avant van zien te bakken. Nu beginnen ze tegelijk met beide carrosserievormen, zodat er ook rekening mee de uitstraling van de Avant wordt gehouden.
Een grappig feitje is dat ze de Audi A6 Avant nog een tandje lichter hadden kunnen maken, door bijvoorbeeld de achterklep van kunststof te maken. Dit zou de balans (vanwege de zware motor) echter ontzetten. En de onderstuur-grappen beginnen net een beetje uit de mode te raken.
Motoren nieuwe Audi A6 Avant
De krachtigste motor is voorlopig een 3,0-liter benzinemotor met 340 pk. De minst krachtige is een tweeliterdiesel met 204 pk. Deze beide motoren zijn gekoppeld aan een S-tronic-automaat met zeven versnellingen. Daartussenin zit een 3,0-liter dieselmotor met 231 of 286 pk. Hier hangt Audi een achttrapsautomaat aan. Het vermogen van alle V6-motoren gaat via quattro naar alle wielen.
Audi’s milde hybride-techniek (MHEV) helpt alle motoren een handje. De startmotor geeft een extra zetje aan de verbrandingsmotor en doet tussen 55 en 160 km/u bij constante snelheden het werk, terwijl de hoofdmotor uitschakelt. Het MHEV-systeem scheelt al snel 0,7 liter brandstof per 100 km. De prijzen en releasedatum van de nieuwe Audi A6 Avant volgen nog.
Reacties