Snelle stationwagons en dikke BMW‘s gingen in het verleden niet altijd even lekker samen. De BMW M5 van de E34- en E61-generatie waren niet enorm populair. Vooral niet als je de verkoopcijfers vergelijkt met die van de soortgelijke snelle Avants van Audi. BMW probeerde het opnieuw met de M3 Touring, en dat bleek een doorslaand succes. Daarom is er hier nu ook de BMW M5 Touring. En ook dit is een V8 met een plug-in hybride-aandrijflijn.

Nu was er al een BMW M5 en een BMW 5-serie Touring. De BMW 5-serie Touring is wat fraaier en beter in balans dan de sedan en alle modificaties van de M5 sedan zijn eveneens een vooruitgang. De M5 Touring is wat dat betreft dubbel zo dik. Dat wil niet zeggen dat de M5 Touring overgestileerd is, integendeel. Een Audi RS 6 Avant is vele malen extravaganter. Alhoewel de achterpartij van de M5 Touring een visuele hoedtik lijkt te zijn naar de RS 6.

BMW M5 Touring xDrive (G99) & M5 sedan (G90)

Het gewicht van de BMW M5 Touring

De S68B44-motor met dubbele turbo’s drijft samen met een elektromotor alle vier de wielen aan. Voordat we het over prestaties hebben, moeten we even het gewicht benoemen. De Touring is 65 kilo zwaarder dan de sedan. Dat betekent een leeg kentekengewicht van 2.475 kilo. Voordat iedereen moord en brand roept, houd echter in het achterhoofd dat een 530e Touring (met viercilinder) ook al 2.120 kilo weegt. Een plug-in hybride is natuurlijk een groot compromis.

BMW M5 Touring xDrive (G99) matzwart zij voor weg

Het blijft een enorm gewicht, maar vergeet niet dat je met een systeemvermogen van 727 pk en een systeemkoppel van 1.000 Nm meer dan voldoende krachtreserves in huis hebt. De 0-100 km/u sprint van de M5 Touring 3,6 seconden (1 tiende trager dan de sedan) en de topsnelheid is begrensd op een snelheid precies tussen 249 km/u en 251 km/u. Tegen bijbetaling schroeft BMW de topsnelheid met alle liefde iets op voor je naar 305 km/u. Wat attent.

Nog eventjes wachten

Minder attent is dat BMW ervoor gekozen heeft om de separaat te openen achterruit af te schaffen, net als het automatische afdekscherm. Dat lijken futiliteiten, maar het zijn juist het soort items die worden wegbezuinigd omdat te weinig consumenten er weet van hebben. Voor de duidelijkheid: de gewone 5-serie Touring heeft deze features ook niet. Gelukkig is er nog wel altijd een iDrive-knop in het interieur.

BMW M5 Touring xDrive (G99) interieur dashboard rood zwart

Mocht je er heel erg graag eentje willen hebben, dan moet je wel geduld hebben. De productie van de BMW M5 Touring start pas in november van dit jaar. Dus de levering zal pas in het begin van volgend jaar zijn. Hopelijk net op tijd voor de krokusvakantie, want voor skitripje in de Alpen lijkt de nieuwe BMW M5 Touring ons de ideale auto.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear