Er breken zeer interessante tijden aan in de wereld van de elektrische auto. Na een overdaad aan generieke middelgrote crossovers is er eindelijk meer aandacht voor de kleinere en vooral betaalbare elektrische auto. In dit geval hebben we de prijs van compleet nieuwe Fiat Grande Panda voor je. Het is eigenlijk het volgende hoofdstuk in de Panda-dynastie – de vierde om precies te zien. In dit geval is er het woordje ‘Grande’ bijgevoegd.
Dat deed Fiat destijds ook met de Grande Punto, voornamelijk omdat de reguliere Punto toen nog eventjes in productie bleef. De Panda is ook groter dan normaal, want de totale lengte bedraagt namelijk 3,99 meter. Daarmee is de Grande Panda exact even lang als de Fiat Multipla. In tegenstelling tot de Multipla kun je maar vijf personen meenemen in de super-Panda.
Retrodesign
In tegenstelling tot de Multipla heeft Fiat geen enkel risico genomen qua vormgeving. Ze hebben overduidelijk uit een retrovaatje getapt. Dat is helemaal niet erg. Waarom een lelijke auto ontwerpen, als je gebruik kan maken van designklassiekers zoals de eerste Panda? Het is overigens geen nieuw fenomeen, natuurlijk. De Fiat 500 is ook retro-design ten top, evenals de Renault 5 EV.
Dan techniek van de Fiat Grande Panda. De auto is voor nu volledig elektrisch. Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen: de ‘Red’ en ‘La Prima’. De ene is de instapper, de andere het topmodel. Lekker overzichtelijk. Beide hebben een elektromotor van 113 pk en 122 Nm onder de kap en beide maken gebruik van dezelfde 44 kWh-batterij, goed voor 320 kilometer aan actieradius. Beide hebben een op 132 km/u begrensde topsnelheid. De standaarduitvoering is echter wel sneller, wellicht dankzij de kleinere wielen.
Nou, kom op: wat is de prijs van de Fiat Grande Panda dan?
Dan de prijs van al dit moois: 25.995 euro. Op zich heb je met airco, Apple Carplay, elektrische ramen rondom, lane assist en een 10-inch instrumentenpaneel meer dan voldoende aan boord, toch? De La Prima is 3.000 euro duurder en heeft snuisterijen als elektrische inklapbare spiegels, getinte ramen, automatisch dimmende binnenspiegels en grotere 16-inch wielen die de auto wellicht zelfs wat langzamer maken.
Lees ook: De nieuwe Fiat Panda kun je straks als ruige pick-up bestellen.
Voor die 25.990 euro heb je nog wel keuze uit twee soorten laders. De meest logische keuze zou de 11-kW drie-fasen boordlader zijn. Daarmee kun je nu eenmaal sneller laden. Een 7,4-KW boordlader met geïntegreerde laadkabel (één fase) is ook mogelijk. Daarmee kun je weliswaar niet zo snel laden, maar wel overal dankzij de vier meter lange laadkabel.
Concurrentie van de Fiat Grande Panda
Daarmee is de Fiat Grande Panda wel iets duurder dan de Hyundai Inster (24.295 euro) of de technisch identieke Citroën ë-C3 (24.290 euro). Toegegeven, die Grande Panda smoelt geweldig (rood met witte steelies graag), maar in dit segment is prijs erg belangrijk. Ook de Renault 5 EV ziet er geweldig uit en die is met een prijs van 24.995 euro goedkoper dan de Grande Panda.
Björn heeft op 14 oktober 2024 geschreven:
Ik blijf nog wel wat rijden met mijn Up GTI met momenteel 135pk en 260NM, een actieradius van 650km en een topsnelheid van net boven de 200km/u. Die Fiat Pinda is, zoals wij dat hier zeggen, goed om rond de kerk te rijden.
Maurice heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Ik vindt deze Fiat panda geweldig,eigenlijk een nieuw leven op de momenteel grijze muisen uit Korea,ik heb er al lettering gezien,behave de Kia kan nog Maar dat ander gedoe die rijdt heeft de indruk allemaal van zelfde band te rollen het lijktalsof oorlog tussen de koreaanse en Europe’s ,née ik ben blij net zoals ik rij met mijn Fiat tipo stationwagen rij ik geweldig geen addertje,deze blijft wel in Fiatland
Maurice heeft op 12 oktober 2024 geschreven:
Waarom wordt mijn positive niet geplaats op het moment ik gegevens invoerde en email plaatse wil,plop alles weg7
EC Dubost heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Komt zo uit Legoland gereden.
RGT8 heeft op 8 oktober 2024 geschreven:
Een hoog dinkytoy-gehalte inderdaad. Hoog op de poten ook.