Vroeger was het vrij makkelijk om te raden wat de bestverkochte auto van Nederland was die maand. Bijtelling dicteerde alles. Veel nieuwe auto’s zijn leaseauto’s en het fiscale voordeel was van groot belang, want in Nederland kunnen we wel een leuke aanbieding waarderen. Tegenwoordig zijn de meeste voordelen komen te vervallen.

Dit heeft als voordeel dat er geen bijtellingsknaller ‘door je neus geboord wordt’, maar eigenlijk gewoon dat alles duur of nog duurder is. Een Golf GTI met ingetogen 17-inch wielen kost gewoon 61.990 euro tegenwoordig. Het is vandaag de eerste van de maand, dus heeft de Bovag de gebruikelijke verkoopcijfers voor ons.

911 dus populairder dan een Tesla

Daaruit kunnen we een paar leuke dingen concluderen. Om met onze prikkelende kop te beginnen, de Tesla Model S (13 stuks) is minder populair dan de Porsche 911 (waarvan de facelift nog niet eens bij de dealers staat). De Model X (5 stuks) doet het nog slechter. Wellicht dat Tesla toch net even te lang vasthoudt aan deze modellen die al sinds 2013 (S) en 2016 (X) op de markt zijn. Het is niet dat wij Nederlanders niet van Tesla houden, want de Model Y is de derde best verkochte auto van Nederland.

Maar er zijn meer dingen die opvallen. De Alfa Romeo Tonale is relatief gezien een mega-succes. Van de Stelvio en magistrale Giulia werden er elk 2 stuks afgeleverd, tegenover 25 Tonale’s. Bij Jaguar staan de zaken er minder florissant voor. Van bijna alle modellen werden er deze maand nul stuks (0) op gele platen gezet. Alleen de E-Pace ging 5 maal over de spreekwoordelijke toonbank.

Deze brandstoffen zijn populair

Dan eventjes de verdeling tussen brandstoffen. Diesel is bijna net zo populair als LPG, waar kennelijk ook niemand op zit te wachten. Vroeger waren die twee brandstoffen dé keuze voor de financieel bewuste veelrijder, maar nu niet meer. LPG is goed voor 0,4 procent marktaandeel, diesel voor 1,2 procent. Benzine staat op nummer drie met 20,7 procent marktaandeel.

Elektrisch is dus tegenwoordig populairder dan benzine, dankzij 30,6 procent marktaandeel. Eigenlijk is de combinatie de heilige graal voor velen, want 47,1 procent van de verkochte auto’s in Nederland is een hybride. Dat zijn overigens niet enkel PHEV’s, maar ook reguliere hybrides en mild-hybrides. Een vrij rekbaar begrip, dus. Uiteraard hebben we ook de verkoopcijfers van de bestverkochte merken én modellen.

Best verkochte merken juli 204

  1. Kia – 3.486
  2. Volvo – 2.518
  3. Toyota – 1.816
  4. Hyundai – 1.607
  5. Volkswagen – 1.562

Best verkochte modellen 2024

  1. Kia Niro – 1.375
  2. Volvo EX30 – 970
  3. Tesla Model Y – 829
  4. Kia Picanto – 762
  5. Hyundai Kona – 697

En elektrische auto’s dan?

Het is niet zo dat de elektrische auto niet in trek is. Terwijl de totale markt krimpt met 6,2%, stijgen de verkopen van elektrische auto’s alsnog met 8,9%. De top van de populairste EV’s van Nederland ziet er als volgt uit.

  1. Volvo EX30 – 970
  2. Tesla Model Y – 829
  3. Kia Niro – 712
  4. Volvo EX40 (en nog de identieke XC40 EV) – 543
  5. Tesla Model 3 – 330

Reacties

  • Amstelveen11 heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Er worden waarschijnlijk alleen nog EV’s verkocht omdat bedrijven hun leaserijders verplichten elektrisch te rijden. Onderdeel van de duurzaamheids mode

    Reageer
  • Heel logisch heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Tesla was een voorloper met optimaal gebruik van de bijtelling en BPM voordelen en loopt inmiddels achter. Zo ver dat ze een budget merk zijn geworden. De S en X raken ze aan de straatstenen niet kwijt omdat alternatieven beter én goedkoper zijn en de 3 en Y verkopen alleen nog maar omdat ze voor dumpprijzen verkocht worden. Voor die dumpprijzen maakten de verkopen ook al een duik.

    • Henk heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

      Je bent inderdaad gek als je een Tesla S koopt terwijl je voor 20k (!) minder een Mercedes EQE of BMW i5 hebt. Die zijn bovendien zoveel beter dat de meeste mensen voor 20k meer nog steeds die auto’s boven de Tesla zouden verkiezen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)