Vroeger was het vrij makkelijk om te raden wat de bestverkochte auto van Nederland was die maand. Bijtelling dicteerde alles. Veel nieuwe auto’s zijn leaseauto’s en het fiscale voordeel was van groot belang, want in Nederland kunnen we wel een leuke aanbieding waarderen. Tegenwoordig zijn de meeste voordelen komen te vervallen.

Dit heeft als voordeel dat er geen bijtellingsknaller ‘door je neus geboord wordt’, maar eigenlijk gewoon dat alles duur of nog duurder is. Een Golf GTI met ingetogen 17-inch wielen kost gewoon 61.990 euro tegenwoordig. Het is vandaag de eerste van de maand, dus heeft de Bovag de gebruikelijke verkoopcijfers voor ons.

911 dus populairder dan een Tesla

Daaruit kunnen we een paar leuke dingen concluderen. Om met onze prikkelende kop te beginnen, de Tesla Model S (13 stuks) is minder populair dan de Porsche 911 (waarvan de facelift nog niet eens bij de dealers staat). De Model X (5 stuks) doet het nog slechter. Wellicht dat Tesla toch net even te lang vasthoudt aan deze modellen die al sinds 2013 (S) en 2016 (X) op de markt zijn. Het is niet dat wij Nederlanders niet van Tesla houden, want de Model Y is de derde best verkochte auto van Nederland.

Maar er zijn meer dingen die opvallen. De Alfa Romeo Tonale is relatief gezien een mega-succes. Van de Stelvio en magistrale Giulia werden er elk 2 stuks afgeleverd, tegenover 25 Tonale’s. Bij Jaguar staan de zaken er minder florissant voor. Van bijna alle modellen werden er deze maand nul stuks (0) op gele platen gezet. Alleen de E-Pace ging 5 maal over de spreekwoordelijke toonbank.

Deze brandstoffen zijn populair

Dan eventjes de verdeling tussen brandstoffen. Diesel is bijna net zo populair als LPG, waar kennelijk ook niemand op zit te wachten. Vroeger waren die twee brandstoffen dé keuze voor de financieel bewuste veelrijder, maar nu niet meer. LPG is goed voor 0,4 procent marktaandeel, diesel voor 1,2 procent. Benzine staat op nummer drie met 20,7 procent marktaandeel.

Elektrisch is dus tegenwoordig populairder dan benzine, dankzij 30,6 procent marktaandeel. Eigenlijk is de combinatie de heilige graal voor velen, want 47,1 procent van de verkochte auto’s in Nederland is een hybride. Dat zijn overigens niet enkel PHEV’s, maar ook reguliere hybrides en mild-hybrides. Een vrij rekbaar begrip, dus. Uiteraard hebben we ook de verkoopcijfers van de bestverkochte merken én modellen.

Best verkochte merken juli 2024

  1. Kia – 3.486
  2. Volvo – 2.518
  3. Toyota – 1.816
  4. Hyundai – 1.607
  5. Volkswagen – 1.562

Best verkochte modellen 2024

  1. Kia Niro – 1.375
  2. Volvo EX30 – 970
  3. Tesla Model Y – 829
  4. Kia Picanto – 762
  5. Hyundai Kona – 697

En elektrische auto’s dan?

Het is niet zo dat de elektrische auto niet in trek is. Terwijl de totale markt krimpt met 6,2%, stijgen de verkopen van elektrische auto’s alsnog met 8,9%. De top van de populairste EV’s van Nederland ziet er als volgt uit.

  1. Volvo EX30 – 970
  2. Tesla Model Y – 829
  3. Kia Niro – 712
  4. Volvo EX40 (en nog de identieke XC40 EV) – 543
  5. Tesla Model 3 – 330

Reacties

  • Chris heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Wat is populair? Blijkbaar gaat het om verkoopcijfers. Maar een Tesla S is een gezinsauto, dus niet te vergelijken met een 911 die als 2e of 3e auto gekocht wordt. Dat heeft dus helemaal niets met populair zijn te maken.

    Reageer
  • Amstelveen11 heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

    Er worden waarschijnlijk alleen nog EV’s verkocht omdat bedrijven hun leaserijders verplichten elektrisch te rijden. Onderdeel van de duurzaamheids mode

    • Steven heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

      Omdat jij er niet in eentje rijdt betekent dat niet dat EVs slecht zijn. Ik heb er eentje en die rijdt gewoon erg fijn. Altijd power, heerlijk veel ruimte en de airco via de app aan kunnen zetten is super als het heel warm is of als het vriest. Mijn volgende auto wordt weer een EV.

      • John V heeft op 3 augustus 2024 geschreven:

        Steven wij zijn ook verplicht om met zo’n onding rond te rijden, van de 1500 wagens willen 9 op de 10 collega’s het liefst vandaag nog er vanaf, de overige doen alleen korte ritten of hebben er nog een benzine auto ernaast, het blijft vooral aan de binnenzijde een goedkoop plastic geval met onzinege functies, en een opgegeven fantasie range, die je vooral in de winter nooit gaat halen, leuk indien je door heel Nederland moet werken, maar vooral het feit dat het je verplicht wordt stuit me tegen de borst, en dan de pers en de media met een hoera stemming er worden steeds meer EV verkocht ja nogal wiedes, verder nog de onzin claim over de zogenaamde duurzaamheid wat gewoon pertinent niet waar is.

        • Anne heeft op 30 oktober 2024 geschreven:

          “verder nog de onzin claim over de zogenaamde duurzaamheid wat gewoon pertinent niet waar is.”

          Klets. Ja, accu’s produceren geeft vervuiling. Echter, dit wordt over de levensduur van de auto ruimschoots goed gemaakt door de lagere verbruiksuitstoot, zelfs bij gebruik van grijze stroom. Zat studies die hiernaar gekeken hebben. Moet je wel vergelijkbare auto’s pakken, niet een tesla model s vergelijken met een kia picanto

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Heel logisch heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

    Tesla was een voorloper met optimaal gebruik van de bijtelling en BPM voordelen en loopt inmiddels achter. Zo ver dat ze een budget merk zijn geworden. De S en X raken ze aan de straatstenen niet kwijt omdat alternatieven beter én goedkoper zijn en de 3 en Y verkopen alleen nog maar omdat ze voor dumpprijzen verkocht worden. Voor die dumpprijzen maakten de verkopen ook al een duik.

    • Henk heeft op 1 augustus 2024 geschreven:

      Je bent inderdaad gek als je een Tesla S koopt terwijl je voor 20k (!) minder een Mercedes EQE of BMW i5 hebt. Die zijn bovendien zoveel beter dat de meeste mensen voor 20k meer nog steeds die auto’s boven de Tesla zouden verkiezen.

      • Maarten heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

        De model S verkoopt beter dan de Audi Etron GT, volgens de sommigen de mooiste EV van deze tijd, met Taycan techniek.

        Dus zeggen dat de model S niet goed verkoopt is relatief.

        Ik snap die uitspraak, de model S is al van 2013 ook nooit… zeker niet wanneer je het hebt over de 911, een model dat al sinds 1977 in Nederland gevoerd wordt…

        Beide auto’s zijn inmiddels totaal anders dan hun eerste modellen;
        https://imgur.com/a/2msSBPG

        Ja, ook de model S, volledig anders;
        https://imgur.com/a/IYdHeUG

        • @maarten heeft op 2 augustus 2024 geschreven:

          Als van een auto 13 stuks verkocht worden en het is geen exclusieve auto, dan is dat zowel relatief als absoluut erg laag.

          Zelfs voor jouw doen is dit wel een heel slap excuus. Het is sowieso vreemd dat je een excuus gaat zoeken voor iets wat nota bene in de tekst erboven al als feit omschreven staat.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)