In de tijd voor het wereldwijde internet reisde nieuws nog niet zo snel als nu. In 1963 onthulde Porsche op de IAA in Frankfurt de opvolger van de 356, met de naam Porsche 901. Na de autobeurs ging iedereen content op huis aan en de productie werd aangeslingerd. Waarom 901? De getallen liepen simpelweg op. De Porsche 804 was bijvoorbeeld een raceauto.
Het was pas in oktober 1964, toen de productie al enkele weken onderweg was, toen de eerste protesten kwamen. Porsche bracht hun nieuwste creatie mee naar de Autosalon van Parijs. Daar kreeg Peugeot lucht van de naam met de nul in het midden. Merde!
Een sterk nummer
Een driecijferige naam met een nul in het midden, dat was natuurlijk het ding van Peugeot. De Fransen hadden tevens de rechten voor de naamvoering. En als de nuchtere Duitsers die ze waren, verving Porsche simpelweg de nul voor een één. De Porsche 911 was geboren. Met dank aan Peugeot.
Officieel is geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Toch zijn er door de jaren heen hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de schaarsheid met de prijs doet. Het rode exemplaar dat je hierboven ziet, is van Porsche zelf. Het is de oudste Porsche 911, of eigenlijk Porsche 901, die ze in hun bezit hebben.
Reacties