
In de tijd voor het wereldwijde internet reisde nieuws nog niet zo snel als nu. In 1963 onthulde Porsche op de IAA in Frankfurt de opvolger van de 356, met de naam Porsche 901. Na de autobeurs ging iedereen content op huis aan en de productie werd aangeslingerd. Waarom 901? De getallen liepen simpelweg op. De Porsche 804 was bijvoorbeeld een raceauto.
Het was pas in oktober 1964, toen de productie al enkele weken onderweg was, toen de eerste protesten kwamen. Porsche bracht hun nieuwste creatie mee naar de Autosalon van Parijs. Daar kreeg Peugeot lucht van de naam met de nul in het midden. Merde!
Een sterk nummer
Een driecijferige naam met een nul in het midden, dat was natuurlijk het ding van Peugeot. De Fransen hadden tevens de rechten voor de naamvoering. En als de nuchtere Duitsers die ze waren, verving Porsche simpelweg de nul voor een één. De Porsche 911 was geboren. Met dank aan Peugeot.
Officieel is geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Toch zijn er door de jaren heen hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de schaarsheid met de prijs doet. Het rode exemplaar dat je hierboven ziet, is van Porsche zelf. Het is de oudste Porsche 911, of eigenlijk Porsche 901, die ze in hun bezit hebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
