
In de tijd voor het wereldwijde internet reisde nieuws nog niet zo snel als nu. In 1963 onthulde Porsche op de IAA in Frankfurt de opvolger van de 356, met de naam Porsche 901. Na de autobeurs ging iedereen content op huis aan en de productie werd aangeslingerd. Waarom 901? De getallen liepen simpelweg op. De Porsche 804 was bijvoorbeeld een raceauto.
Het was pas in oktober 1964, toen de productie al enkele weken onderweg was, toen de eerste protesten kwamen. Porsche bracht hun nieuwste creatie mee naar de Autosalon van Parijs. Daar kreeg Peugeot lucht van de naam met de nul in het midden. Merde!
Een sterk nummer
Een driecijferige naam met een nul in het midden, dat was natuurlijk het ding van Peugeot. De Fransen hadden tevens de rechten voor de naamvoering. En als de nuchtere Duitsers die ze waren, verving Porsche simpelweg de nul voor een één. De Porsche 911 was geboren. Met dank aan Peugeot.
Officieel is geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Toch zijn er door de jaren heen hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de schaarsheid met de prijs doet. Het rode exemplaar dat je hierboven ziet, is van Porsche zelf. Het is de oudste Porsche 911, of eigenlijk Porsche 901, die ze in hun bezit hebben.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door
