
In de tijd voor het wereldwijde internet reisde nieuws nog niet zo snel als nu. In 1963 onthulde Porsche op de IAA in Frankfurt de opvolger van de 356, met de naam Porsche 901. Na de autobeurs ging iedereen content op huis aan en de productie werd aangeslingerd. Waarom 901? De getallen liepen simpelweg op. De Porsche 804 was bijvoorbeeld een raceauto.
Het was pas in oktober 1964, toen de productie al enkele weken onderweg was, toen de eerste protesten kwamen. Porsche bracht hun nieuwste creatie mee naar de Autosalon van Parijs. Daar kreeg Peugeot lucht van de naam met de nul in het midden. Merde!
Een sterk nummer
Een driecijferige naam met een nul in het midden, dat was natuurlijk het ding van Peugeot. De Fransen hadden tevens de rechten voor de naamvoering. En als de nuchtere Duitsers die ze waren, verving Porsche simpelweg de nul voor een één. De Porsche 911 was geboren. Met dank aan Peugeot.
Officieel is geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Toch zijn er door de jaren heen hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de schaarsheid met de prijs doet. Het rode exemplaar dat je hierboven ziet, is van Porsche zelf. Het is de oudste Porsche 911, of eigenlijk Porsche 901, die ze in hun bezit hebben.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
