
In de tijd voor het wereldwijde internet reisde nieuws nog niet zo snel als nu. In 1963 onthulde Porsche op de IAA in Frankfurt de opvolger van de 356, met de naam Porsche 901. Na de autobeurs ging iedereen content op huis aan en de productie werd aangeslingerd. Waarom 901? De getallen liepen simpelweg op. De Porsche 804 was bijvoorbeeld een raceauto.
Het was pas in oktober 1964, toen de productie al enkele weken onderweg was, toen de eerste protesten kwamen. Porsche bracht hun nieuwste creatie mee naar de Autosalon van Parijs. Daar kreeg Peugeot lucht van de naam met de nul in het midden. Merde!
Een sterk nummer
Een driecijferige naam met een nul in het midden, dat was natuurlijk het ding van Peugeot. De Fransen hadden tevens de rechten voor de naamvoering. En als de nuchtere Duitsers die ze waren, verving Porsche simpelweg de nul voor een één. De Porsche 911 was geboren. Met dank aan Peugeot.
Officieel is geen enkele Porsche 901 verkocht aan klanten. Alle 82 exemplaren werden ingezet door het merk voor demonstraties en tentoonstellingen. Toch zijn er door de jaren heen hier en daar exemplaren in handen gekomen van particulieren. Je kunt wel raden wat de schaarsheid met de prijs doet. Het rode exemplaar dat je hierboven ziet, is van Porsche zelf. Het is de oudste Porsche 911, of eigenlijk Porsche 901, die ze in hun bezit hebben.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren
