
We kunnen bijna niet geloven dat de dag echt hier is. De dagen van de machtige Godzilla zijn geteld. De productie van de Nissan GT-R stopt. Het waren dertien fantastische jaren. Oké, wellicht iets te dramatisch. Wie in Amerika of Azië woont, hoeft zich geen zorgen te maken. De R35 zal de Porsche 911 Turbo’s nog een tijdje blijven pesten. Eind vorig jaar stopte de verkoop in Australië al.
Waarom de vervroegde uittreding in Europa? Het is te wijten aan nieuwe geluidsvoorschriften waaraan de oudere GT-R niet kan voldoen. De aanpassingen zouden erg duur zijn om te ontwikkelen. Zeker als we naar de verkoopcijfers in Nederland kijken (en waarschijnlijk dus ook in andere Europese landen), loont dat financieel gewoon niet.
De productie van de Nissan GT-R stopt eind maart
Een Nissan-woordvoerder vertelde TopGear: ’13 jaar na de Europese introductie als het icoon van toegankelijke high performance, kunnen we bevestigen dat de Europese GT-R-productie in maart 2022 zal eindigen vanwege de nieuwe drive-by-geluidsvoorschriften in de EU en het VK, die sinds 1 juli 2021 gelden.’
In een tijd waarin de levensduur van een auto zelden langer is dan zeven jaar en er elke drie jaar een facelift moet komen, is de GT-R al dertien ronden van de zon bij ons. Het is een veteraan die twee-en-een-halve generaties Porsche 911 heeft doorstaan. Hij heeft de geboorte, het leven en de dood gezien van de Ferrari 458, 488 en F8. Het heeft het recht verdiend om gesalueerd te worden. In een paar pantoffels.
Meer van TopGear


Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
