
We kunnen bijna niet geloven dat de dag echt hier is. De dagen van de machtige Godzilla zijn geteld. De productie van de Nissan GT-R stopt. Het waren dertien fantastische jaren. Oké, wellicht iets te dramatisch. Wie in Amerika of Azië woont, hoeft zich geen zorgen te maken. De R35 zal de Porsche 911 Turbo’s nog een tijdje blijven pesten. Eind vorig jaar stopte de verkoop in Australië al.
Waarom de vervroegde uittreding in Europa? Het is te wijten aan nieuwe geluidsvoorschriften waaraan de oudere GT-R niet kan voldoen. De aanpassingen zouden erg duur zijn om te ontwikkelen. Zeker als we naar de verkoopcijfers in Nederland kijken (en waarschijnlijk dus ook in andere Europese landen), loont dat financieel gewoon niet.
De productie van de Nissan GT-R stopt eind maart
Een Nissan-woordvoerder vertelde TopGear: ’13 jaar na de Europese introductie als het icoon van toegankelijke high performance, kunnen we bevestigen dat de Europese GT-R-productie in maart 2022 zal eindigen vanwege de nieuwe drive-by-geluidsvoorschriften in de EU en het VK, die sinds 1 juli 2021 gelden.’
In een tijd waarin de levensduur van een auto zelden langer is dan zeven jaar en er elke drie jaar een facelift moet komen, is de GT-R al dertien ronden van de zon bij ons. Het is een veteraan die twee-en-een-halve generaties Porsche 911 heeft doorstaan. Hij heeft de geboorte, het leven en de dood gezien van de Ferrari 458, 488 en F8. Het heeft het recht verdiend om gesalueerd te worden. In een paar pantoffels.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: Nissan GT-R crasht al na twee seconden op de Nürburgring

Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Zo zorgt Nissan dat de GT-R er extra mooi uitziet bij automeetings in het donker

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

R34-liefhebbers opgelet: Deze nieuwe Nissan GT-R’s krijgen R34-kleuren

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
