We kunnen bijna niet geloven dat de dag echt hier is. De dagen van de machtige Godzilla zijn geteld. De productie van de Nissan GT-R stopt. Het waren dertien fantastische jaren. Oké, wellicht iets te dramatisch. Wie in Amerika of Azië woont, hoeft zich geen zorgen te maken. De R35 zal de Porsche 911 Turbo’s nog een tijdje blijven pesten. Eind vorig jaar stopte de verkoop in Australië al.
Waarom de vervroegde uittreding in Europa? Het is te wijten aan nieuwe geluidsvoorschriften waaraan de oudere GT-R niet kan voldoen. De aanpassingen zouden erg duur zijn om te ontwikkelen. Zeker als we naar de verkoopcijfers in Nederland kijken (en waarschijnlijk dus ook in andere Europese landen), loont dat financieel gewoon niet.
De productie van de Nissan GT-R stopt eind maart
Een Nissan-woordvoerder vertelde TopGear: ’13 jaar na de Europese introductie als het icoon van toegankelijke high performance, kunnen we bevestigen dat de Europese GT-R-productie in maart 2022 zal eindigen vanwege de nieuwe drive-by-geluidsvoorschriften in de EU en het VK, die sinds 1 juli 2021 gelden.’
In een tijd waarin de levensduur van een auto zelden langer is dan zeven jaar en er elke drie jaar een facelift moet komen, is de GT-R al dertien ronden van de zon bij ons. Het is een veteraan die twee-en-een-halve generaties Porsche 911 heeft doorstaan. Hij heeft de geboorte, het leven en de dood gezien van de Ferrari 458, 488 en F8. Het heeft het recht verdiend om gesalueerd te worden. In een paar pantoffels.
Reacties