Als je vanochtend in de auto je rechterarm naar rechts uitstak en naar beneden bewoog, plofte hij toen op de stoel, of had je een MeToo’tje te pakken van een carpoolende collega? Vermoedelijk het eerste. Waarschijnlijk zit jij, net als de meeste mensen, het merendeel van de tijd alleen in de auto. Loser.
De kans is groot dat je voor 90 procent van de tijd prima overweg kunt met een tweezitter. Toch heb je een auto gekocht voor de 5 procent van de tijd dat je een praktische auto nodig hebt, en niet voor de 95 procent (of eigenlijk 100 procent) dat je een leuke auto nodig hebt.
Neem de Mazda MX-5; elke bocht is een feestje en het ding weegt maar 990 kilo. We horen je denken: waar laat ik m’n rommel in een tweezitter? Laat ons toe je voor te stellen aan de ideale carrosserievorm: de shooting brake.
Je hebt alle ruimte om alleen in de file te staan, en achterin ligt je troep. Een doorlopend dak van koolstofvezel weegt bovendien nauwelijks minder dan een standaard dak – of een softtop. Aan de wegligging van je Mazda MX-5, Toyota Supra, Ford Mustang of zelfs Pagani Huayra verandert niets tot weinig.
Rain Prisk maakte een stel voorbeelden van potentiële shooting brakes. Vooral de Mazda MX-5 (als een soort Japanse opvolger van de BMW Z3 M Coupé) kan ons wel bekoren.
Chris heeft op 13 maart 2018 geschreven:
Geef mij maar die Lambo, die ziet er heel geslaagd uit