Denk groot. Dat horen we wel vaker. Er is echter maar een handjevol mensen dat de hersenen en het lef heeft om de wereld opnieuw uit te vinden. Om de natuurkunde bij de keel te grijpen en vast te houden tot die zijn geheimen prijsgeeft. Elon Musk kan dat, en hij heeft het potentieel om alles op aarde te veranderen omdat hij niet zozeer een prater is, maar een doener.
SpaceX
Dit bedrijf werd door Musk opgezet in 2002 en heeft een duidelijk doel: een bemande expeditie naar Mars sturen in de jaren dertig (2030, natuurlijk), en daar op de rode planeet uiteindelijk een kolonie stichten. Voor die tijd wil hij twee ‘gewone mensen’ een rondje rond de maan laten vliegen in het Dragon 2-ruimtevaartuig, en dat moet al in 2018 gaan gebeuren. Voor de aandrijving van dit alles zorgen herbruikbare raketten die het bedrijf zelf ontwikkelt, en die dus niet zijn gekocht van de NASA.
De Tesla Powerwall
Het achterliggende idee hier is om zonne-energie een realistische oplossing voor je elektriciteitsbehoefte in huis te laten zijn. Het teveel aan zonne-energie dat overdag wordt geproduceerd (Tesla gaat je daarbij helpen door je een set kekke zonnedakpannen te verkopen) wordt opgeslagen in een slank wit kastje dat vol zit met lithium-ion accu’s, en dat de energie vrijgeeft wanneer je huishouden daar ’s avonds behoefte aan heeft. De Powerwall functioneert tevens als een noodaggregaat wanneer de stroom uitvalt, zodat jij lekker Netflix kunt blijven kijken terwijl de buren in hun meterkast vertwijfeld op zoek zijn naar wat oude kaarsen.
Ondergrondse tunnels
Musks oplossing voor files? Rijd eronderdoor. Zijn nieuwe Boring Company (Musk is verzot op leuke woordspelingen) experimenteert met liften die jou in je Tesla van straatniveau naar een ondergronds gangenstelsel leiden waar sledes je verder vervoeren met snelheden tot 200 km/u. Als dat gaat werken – en tja, waarom zou het niet? – kun je je ergerlijke woon-werkverkeer van 30 minuten plots in vijf minuten in het donker afleggen.
De Hyperloop One
‘We verkopen geen transport, we verkopen tijd’, valt te lezen op de Hyperloop One-website. De claim is dat de reis van het centrum van Melbourne naar het centrum van Sydney slechts 55 minuten zou duren, in plaats van dik vier uur in een vliegtuig of 10 uur en 45 minuten per auto. Handig. Het principe is als volgt: door de lucht uit een aantal buizen te halen, kan een capsule er met snelheden tot 1.300 km/u doorheen schieten. Musk meldde op Twitter dat hij al ‘een mondelinge toezegging’ heeft om een Hyperloop te bouwen van New York City naar Washington DC. Reistijd? 29 minuten voor een enkeltje.
Reacties