Een groep Amerikaanse en Chinese investeerders heeft wilde plannen met De Tomaso. Het roemruchte Italiaanse merk werd meegesleurd in de val van MG, dat de fabriek in Modena destijds overnam om er de X-Power SV te gaan bouwen.
Binnenkort gaan de merknaam en alle productiefaciliteiten van De Tomaso onder de hamer, voor een minimumbedrag van 12 miljoen euro. Een reïncarnatie zou mooi zijn. We kennen De Tomaso immers van de geweldige Pantera uit de 70-er jaren. Die zou uiteindelijk tot halverwege de jaren ’90 in productie blijven. Van de 720 exemplaren die er in 25 jaar tijd werden gebouwd, ging er zelfs één naar Elvis Presley.
Eind jaren ’90 kwam de Tomaso nog een keer terug met de Mangusta, met opnieuw een V8 van Ford. Het was toen echter al een aflopende zaak, reden waarom het Amerikaanse Qvale de boel overnam. De laatste auto die er werd gebouwd, was dan ook de Qvale Mangusta. Maar wellicht gaat daar snel verandering in komen. Want net nu de berichten over een wederopstanding de kop opsteken, komt de Duitse ontwerper Stefan Schulze met een moderne interpretatie van de Pantera op basis van de Lamborghini Gallardo.
Reacties