De eerste generatie BMW i3 was een revolutionaire auto. Een chassis deels opgetrokken uit koolstofvezel, een zeer lage luchtweerstand, veel binnenruimte en nog enigszins betaalbaar ook. En wat zegt iedereen? Precies: ‘ik vind hem niet zo mooi’. De BMW i3 was een conceptcar die ze eigenlijk één op één in productie hebben genomen. Dat getuigt van lef, zeker omdat ook nog eens een elektrische auto was. Maar ja, dat uiterlijk. Gelukkig komt er een nieuwe generatie i3 aan en die zal zeer fraai worden.

Althans, voor de fans van klassieke proporties en lijnvoering. De oude BMW i3 was een soort rijdende pod zoals je die in sciencefictionfilms verwacht, niet bij de Bakker Bart om vier saucijzenbroodjes voor de prijs van drie te halen. De nieuwe zal compleet anders worden. De auto zal een van de eerste van de Neue Klasse BMW’s zijn. De naam Neue Klasse gebruikte BMW al in de jaren ’60 voor een compleet nieuwe generatie BMW’s, die uiteindelijk uitmondde in een 3-, 5- en 7-serie.

Wat wordt een BMW i3 dan?

De nieuwe generatie Neue Klasse-modellen moeten hetzelfde doen: een nieuwe maatstaf zetten. De nieuwe BMW i3 is de eerste van de nieuwe lichting BMW’s. Heel kort door de bocht is het een nieuwe 3-serie, maar dan elektrisch. BMW heeft al bevestigd dat ze een tijdje een elektrische 3-serie en benzine 3-serie gaan maken. Deze zullen behoorlijk op elkaar lijken, maar op een compleet ander platform staan. Inderdaad, iets dat we ook zien bij de Ford Puma.

Omdat het een elektrische 3-serie is, gaat ie ook ‘BMW i3’ heten. De elektrische BMW 3-serie krijgt de generatiecode NA1 mee, de benzineversie gaat G50 heten. Dat is voor ons een beetje wennen, maar voor de mensen in China niet. Je kunt daar namelijk de huidige BMW 3-serie al krijgen met elektromotoren die dus i3 heet. In Europa kunnen we deze techniek alleen krijgen in de BMW i4, wat in technische zin gewoon een i3 is met een sportiever koetswerk.

Deze uitvoeringen komen er van de nieuwe elektrische 3-serie

Dankzij de onvolprezen ynguldyn van Bimmerpost weten we meer dan alleen dat er een mooie i3 aankomt. De BMW i3 komt er als sedan (NA0) en als Touring (NA1), de stationwagonversie. De productiedatum is juli 2026, dus je moet nog wel eventjes geduld hebben. Wat wel heel erg bijzonder is, is dat er ook een i3 coupé (NA3) en i3 Cabriolet (NA4) komen. Een (relatief) betaalbare elektrische coupé of cabrio zien we nog niet veel.

Ook de uitvoeringen zijn al bekend:

  • i3 20
  • i3 40
  • i3 40 xDrive
  • i3 50
  • i3 50 xDrive
  • i3 M60 xDrive

Uiteindelijk komt er ook een M3 (ZA0) en M3 Touring (ZA1). Daarvan is nog niets officieel bekend, behalve dat ze bloedsnel zullen zijn.

12 reacties op “De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden”

  1. Wordt godomme tijd, trage bende daar in München. En ik heb vijf jaar met heel veel plezier in die i3 gereden. Oerdegelijk in alle opzichten. Hen nu een Kia, maar mis onze B best.

  2. Mijn BMW i3 uit 2016 is een fantastische elektrische auto die er ook nog eens geweldig uit ziet.. dat moet die nieuwe nog maar eens bewijzen.. 👍😉

  3. Zo is dat! Ik heb de mijne net verkocht, maar niet omdat hij niet beviel! Ik ga over op een
    ZEEKR X Wolve-Edition!

  4. Nou,nou, wat een bittere reacties!
    Een Bmw M4 is bloed mooie auto, de enorme neus is een statement! BMW M6 schitterende auto, BMW M2 heerlijke compacte racer !
    Zelf de 7 serie heeft iets voornaams.
    (Hoewel niet mijn favoriete model)

  5. Ik vind de vorige i3 eigenlijk best wel aardig voor wat het is, een compacte stadsauto. En zeker in twotone wit/zwart met blauwe accenten is het wel een fris ding.

    Waar ik me bij de nieuwe i3 wat zorgen over maak zijn de nieren; niet de grootte maar het materieaal ; een groot aantal moderne BMW’s ziet er m.i. wel erg Playmobiel achtig uit met al dat plastic, en dat terwijl ze chique zouden moeten zijn.

  6. Ik rij zo”n 8 jaar met de i3 voor mijn werk en privé. Zeer betrouwbare auto. Nooit meer tanken alleen s’avonds de stekker erin. Nagenoeg geen onderhoud. En wat de schoonheid betreft; het is net als met een héél lelijk hondje, je gaat er veel van houden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *