In relatief korte tijd hebben de automerken toch wel een technologisch wonder verricht. Nog geen 15 jaar geleden was bijna elke auto voorzien van verbrandingsmotor. Natuurlijk, er waren wat hybrides (zoals de Toyota Prius) en een enkele elektrische auto, zoals de hopeloze G-Wiz of Th!nk City. Tegenwoordig hebben de fabrikanten vaak een modellijn met verbrandingsmotoren plus een geheel elektrische modellijn.

Je zou denken dat de dealers erop gebrand zijn om die EV’s te pushen. Daar zitten immers de meeste ontwikkelingskosten in. Maar wat blijkt: veel dealers willen geen elektrische auto’s verkopen. Dat blijkt uit onderzoek van CDK Global. In dit specifieke geval gaat om Amerikaanse autoverkopers die nogal aarzelen om een EV aan de man te brengen. Daarmee lijkt het onderzoek te bevestigen wat velen weleens in het echt hebben meegemaakt: verkopers die geen EV willen verkopen.

Dealers willen geen elektrische auto’s verkopen, waarom niet?

Uiteraard zit er wel een verschil qua locatie. In het progressieve westen (zoals San Francisco en Los Angeles) zijn de verkopers al iets gemotiveerder om elektrische auto’s te verkopen. Maar in het centrale deel van de VS hebben de verkopers er geen zin. Nu kunnen die verkopers iets anders aanbieden: een auto met verbrandingsmotor met een korte ‘laadtijd’ en enorme actieradius, tegen een scherpere prijs.

Deze houding van verkopers was voor Tesla destijds een reden om auto’s direct aan de klant te verkopen. De traditionele automerken werken via dealers die de auto’s aan de man brengen. Maar er zit meer achter. Dealers verkopen liever auto’s waarbij ze weten dat de werkplaats er later ook nog wat aan kan verdienen. Een EV heeft minder onderhoud nodig en levert dus minder geld op. Dat is tevens een van de redenen waarom dealers onwelwillend staan tegen laadpalen op het terrein, volgens het onderzoek.

Natuurlijk moeten we wel een beetje nuance aanbrengen bij dit artikel. Ten eerste geldt dit enkel voor de Verenigde Staten. Ondanks dat men daar ook prima elektrisch kan rijden, zijn de omstandigheden wel iets anders. De dichtheid van de laadpalen zijn niet zo goed als hier, terwijl men wel langere afstanden rijdt. Ook zijn EV’s aldaar relatief prijzig en is de benzine er vooralsnog spotgoedkoop. Tenslotte is men de VS over het algemeen ietsje conservatiever.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Het wordt omschreven als het progressieve westen. Ik noem het ecofascistisch westen.

    • Ironisch heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      Dat iemand met zulke sterke anti-overheidsmeningen anderen fascisten noemt, is nogal opmerkelijk…

      Reageer
    Reageer
  • Geert heeft op 11 augustus 2024 geschreven:

    Geert
    Kan je de regeling dat je nadat de accu vol is
    En je per minuut een opslag moet betalen
    Zoals in Duitsland wat in de papieren kan lopen omzeilen Want je gaat er ‘s nachts niet uit om
    af te koppelen

    Reageer
  • Ronald heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

    De huidige batterij technologie is goed voor wie auto snachts thuis kan opladen, dit zal in de toekomst beteren , de laadtijden moeten naar beneden , meer laadpalen , en vooral het parkeren aan laadpalen moet zeker aangepakt worden .

    • Jos heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      En wat dacht je van de wegenbelasting volgend jaar? Eens kijken of ze nog verkoop baar zijn

      • Jaapje heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

        Die wegenbelasting wist iedereen, de gok blijft nog steeds hoe hoog. Volgend jaar 25% tarief wat prima is, zodra ze tegen het 100% benzine tarief komen ontstaat er een probleem. 75 is zo’n beetje de max. Dat wordt nog een hoop ambtelijk overleg.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • bruno heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

    Tesla is slim geweest met het bouwen van hun net.
    Iedere verkochte wagen gaat op lange trips er naartoe.
    En met de owner price van 0.37 a 0.42€ kan je zeker niet klagen.

    De EU merken bouwen nog altijd 25% minder zuinig.
    En renault kan nog altijd zelfs niet tippen aan Chinese verbruiken.
    Sommige proberen je zelfs nog ice ombouwdozen te verkopen aan hogere prijzen dan een Tesla….

    • Buddenbreuk heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      Uw hoort bij de Tesla fanclubs thuis, Renault Megane elektrisch is kwalitatief een betere auto dan de Tesla, software is het voordeel van Tesla de rest is minderwaardig troep,

      Reageer
    Reageer
  • Kevin heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

    Dealers verkopen liever auto’s waarbij ze weten dat de werkplaats er later ook nog wat aan kan verdienen.

    We slaan de nagel op de kop!
    En met genoeg Paneeltjes op je dak rij je nog eens gratis ook!

    Tuurlijk een deftige familie ev met meer dan 2u rijden op een 80-20 lading is prijzig.
    Al is er 1 merk die heel zuinig is I. minder dan 25 kan laden en indien je moet tot 100 in 43min zonder de accu dermatig te belasten

    • Buddenbreuk heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      De verkoop van EV hapert wereldwijd,deze autos zijn veel te duur voor de arbeiders,de Elite profiteert alle anderen leveren in, de VS vervuilt per inwoner het meest op deze planeet maar draagt amper bij de kosten voor deze gigantische vervuiling,de EU maakt regelgeving die de concurrentie kracht van hun deelnemers belemmerd en het voordeel geeft aan VS/China ,
      Ook de kosten voor vervuiling is niet eerlijk verdeeld, niet de grootste vervuiler betaalt maar de gewoon arbeiders dragen de grootste lasten,

      • Jaapje heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

        Vertel eens. Waarom zou je een bepaald bedrag wel voor een brandstof VW golf neer kunnen tellen als “arbeider” maar niet hetzelfde bedrag aan een tesla model 3 kunnen uitgeven? Veel te duur is onzin als je ziet wat een ice auto tegenwoordig kost.
        En niet aankomen met de vanafprijs waarbij je geen radio hebt en nog handmatig bediende ruiten, die koopt niemand.

        • Jan heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

          De argumenten blijven: als je thuis kunt laden (zoals ik) is EV rijden relatief goedkoop. Als je altijd publiek moet laden (zoals bijna iedereen die in een stads-of dorpskern woont) totaal NIET. EN Laad je bvb bij Fastned dan betaal je zowat het dubbel om dezelfde afstand te rijden (wat dat is hoe je moet rekenen) als een ICE, zeker een diesel. Je kunt pro EV zijn, maar de losse eindjes zijn nog relatief sterk aanwezig.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Lerry heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

    In Duitsland bleek uit het kfz-betrieb onderzoek heel iets anders. Daar wordt juist geïnvesteerd om beter een EV aan de man te kunnen brengen.

    Dit zal dus een specifiek Amerikaans verhaal zijn.

    • Jos heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      Dit is een reactie op Lerry, de de dealers in Duitsland willen de elektrische auto’s niet meer in ruilen. Dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt

      • @jos heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

        Alle berichtgeving daarover is gebaseerd op dat kfz-vertrieb onderzoek en daaruit bleek heel duidelijk dat dit alleen geldt voor oudere EVs en niet voor jonggebruikte.

        • Ged heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

          Ja en er zijn ook echt heel veel jonggebruikte ev’s op de markt…
          Logisch dat mensen hun oudere ev’s inruilen voor een nieuwe of een auto met verbrandingsmotor maar een 1 tot 3 jarige ev wordt ( vooral gezien de nieuwprijs en de onderhoudskosten) niet zo snel van de hand gedaan dus ja dit onderzoek is een verkwanseling van geld geweest en zegt heel weinig.

          Reageer
        Reageer
      • Jaapje heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

        Een paar dealers bedoel je, en daar zijn de pro ice auto media leuk op ingesprongen. Alles voor de clicks hè

        Reageer
      Reageer
    • Robin Wehrens heeft op 10 augustus 2024 geschreven:

      Dealers moeten na gaan denken over een nieuw verdienmodel. Denk aan kodak. Als je niet mee gaat, kun je wel stoppen..

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear