Een Volvo gaat een lange tijd mee. Niet alleen blijven ze lang doorrijden, maar Volvo-modellen kennen meestal een lange carrière. Neem de XC90. De eerste generatie kwam in 2002 op de markt en hield het uit tot 2014. De huidige stamt uit 2014 en is dus al 11 jaar oud. We namen aan dat dit het laatste model zou zijn met verbrandingsmotor, maar dat is niet zo: Volvo bevestigt dat er een derde generatie aankomt van de SUV, inclusief verbrandingsmotor.

Volvo had jarenlang een duidelijke visie en een daarop aansluitende strategie. In eerste instantie werden alle motoren met veel cilinders afgeschaft – dus de vijf- en zescilinders (de V8 verdween al in 2011). Ook de dieselmotoren zijn op de meeste markten niet meer leverbaar. Vervolgens werden alle modellen begrensd op 180 km/u. De laatste stap zou zijn dat alle Volvo’s met een verbrandingsmotor zouden worden uitgefaseerd. Dat gaat dus niet gebeuren.

Een derde generatie Volvo XC90 was niet het originele plan toch?

Nu wisten we al dat Volvo zijn spreekwoordelijke keutel had ingetrokken. Auto’s met verbrandingsmotor blijven steeds langer in de showrooms staan. Maar het gaat nog een stap verder nu Volvo een nieuwe XC90 met verbrandingsmotor gaat ontwikkelen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de volledig elektrische Volvo EX90 de XC90 zou vervangen. Voor mensen die écht nog niet klaar zijn voor elektrisch rijden, zou de XC90 met benzinemotor tijdelijk aanblijven.

Volvo XC90 T8 blauw (2025) achterzijde detail badge

Het lijkt er ook op dat wetgeving vanuit het Witte Huis hierin meespeelt. In de Verenigde Staten is de uitstootwetgeving teruggedraaid naar het niveau van de jaren ’70. Daarnaast moeten auto’s in de VS gebouwd worden om hoge importheffingen te vermijden. Nu heeft Volvo een fabriek in de VS (Ridgeville), maar daar bouwen ze de EX90 – en die is momenteel minder relevant voor de Amerikaanse markt.

Het is omslachtig

Dus hoe omslachtig het ook klinkt, het zou voor Volvo interessanter zijn om de elektrische EX90 juist hier in Europa te bouwen, aangezien de markt voor elektrische auto’s hier de komende jaren aantrekkelijker blijft dan in de VS. In 2026 verhuist Volvo de productie van de XC60 naar Ridgeville. En dan is er ook nog de Volvo XC70. Dat was vroeger een stationwagon, maar is nu een plug-in hybride SUV. Tot nu toe is dat model uitsluitend voor China bestemd, maar het zou een perfecte aanvulling kunnen zijn.

Lees ook: Volvo gaat 10 nieuwe modellen lanceren, ook met benzinemotor

Het zal nog wel een jaartje of twee duren voordat de derde generatie Volvo XC90 in productie gaat. Ondanks dat we spreken van een benzinemotor, wordt het een plug-in hybride-aandrijflijn. Er is dus wel degelijk een elektrische component. Of de auto naar Europa (en naar Nederland) komt, valt nog te bezien. Sowieso kan die niet een lange carrière uitzitten, want in 2035 mogen er geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verkocht worden in de Europese Unie.

Geef een reactie

(verplicht)