Als we je zouden vertellen over een Mercedes met 799.000 kilometer op de teller die al zeven jaar lang zonder voorruit bovenop een container naast een krakerspand staat, zou je dan interesse hebben? Waarschijnlijk niet. Maar gelukkig zijn er altijd mensen die een betere radar hebben voor ongepolijste diamanten. Want zelfs na jaren van stilstand startte deze diesel vrijwel direct – en daarom besloot de nieuwe eigenaar hem op te knappen.
Henk was eigenlijk op zoek naar een Mercedes die ooit van zijn vader was geweest. Zijn zoektocht bracht hem bij het voormalig ADM-terrein in Amsterdam, dat in 2018 ontruimd moest worden. Het bleek niet de Mercedes van zijn vader, maar hij mocht deze 300 TD wel meenemen voor een symbolisch bedrag. Na wat kleine werkzaamheden startte de dieselmotor zonder al te veel moeite. En dus besloot hij de auto op te knappen. Wel bleven de motor, de bedrading en veel onderdelen nog origineel.
De kenner ziet dat niet álles origineel is. De neus, de spatborden en de achterbumper komen van de Mercedes 500 E. Hierdoor is de auto 4 centimeter breder vóór en ook iets breder aan de achterkant. De V8 van deze snelle Mercedes ligt er dus niet in. Het verhoogde dakje zat al op de auto, hierdoor komt de auto in aanmerking voor een grijs kenteken.
De stand van 799.000 klopte niet
Later zou Henk er nog achter komen dat de auto 200.000 kilometer is teruggedraaid – en dat de auto eigenlijk al 1 miljoen kilometer had gelopen. Recentelijk tikte de eigenaar de 1.200.000 kilometer aan, maar omdat de teller al eerder was teruggedraaid, staat de stand nu weer op 0 kilometer. Klokje rond, zoals liefhebbers dat dan noemen.
‘Op 6 juni 2019 werd hij bij de RDW goedgekeurd. En vanaf 2 september 2019 rijd ik de Mercedes dagelijks, nog steeds met veel plezier en zonder noemenswaardige problemen. Nu op naar de 2.000.000 kilometer’, zegt de eigenaar van de auto. Een snelle berekening leert dat we daar nog wel even 16,5 jaar op moeten wachten met dit tempo.
Edwin heeft op 9 januari 2025 geschreven:
En ook nog omgebouwd van handgeschakeld naar automaat.
Knap hoor
HJBNL heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Vergeet niet het feit dat bij elektrische auto’s met ledverlichting de koplampen kunnen ondersteunen, omdat ze niet heet worden, wat bij gloeilampen nog wel zo is…
Frank heeft op 9 januari 2025 geschreven:
De top van de evolutie hebben we gehad, we gaan nu weer terug op. Nu is de autoindustrie verplicht aan het downsizen geslagen, dankzij de boomknuffelaars onder ons.
Pierre heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Dit is pas duurzaam rijden! Probeer dat maar eens met een elektrische auto, kansloos. Van goede auto’s zijn we nu gedegradeerd naar wegwerpmobielen. Laat staan dat ons straatbeeld nu verpest wordt door de SUVs die doen denken aan een Mad Max film. Dan is een W124 Mercedes oogstrelend
wim heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Heb een Mercedes c200 , nu 28000 km, motor is oersterk dat is waar…
Ge moet wel rekenen dat ge vanaf 200000 km, de ene kost na de andere hebt.
Motor blijft draaien, al de rest breekt…
HJBNL heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Vergeet niet het feit dat bij elektrische auto’s met ledverlichting de koplampen kunnen ondersneeuwen omdat ze niet heet worden, wat bij gloeilampen nog wel zo is…
Dave heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Jammer dat als je er achter rijdt je even je sjaal voor je mond moet doen, maar verder wordt het niet veel duurzamer dan dit natuurlijk.
Hopen dat deze held hier nog lang plezier van mag hebben!
Japs heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Bijzonder dat hij wel van schakelbak naar automaat is geëvolueerd. 😉
Caddy heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Potverdorie, scherp gezien!
Wout heeft op 9 januari 2025 geschreven:
De beste auto’s zijn al lang geleden gebouwd, en beter dan dat deze waren gaan ze nooit meer worden.