In 2030 mag je in Nederland geen nieuwe auto meer kopen met een benzinemotor en in 2035 geldt het verbod in Europa. Goed, er zijn wat uitzonderingen voor kleine autobedrijfjes of voor benzineauto’s die uitsluitend op eFuels lopen, maar er zullen in ieder geval een stuk minder brandstofauto’s verkocht worden. Bekijk het vooral zo: je hebt het meegemaakt. En zo zijn er nog wel meer dingen die je als autoliefhebber nog maar even snel moet doen voordat ze verboden worden.

Met gepaste snelheid op de Autobahn rijden

Waarom er in heel Duitsland maar één trajectcontrole is

Luister, we zeggen niet dat je heel hard op de Duitse snelweg moet gaan rijden. Dat zou onverantwoord zijn. We zeggen alleen dat er op veel plekken nu nog geen snelheidslimiet is en dat er vanuit de politiek steeds meer voorstanders lijken te zijn voor een maximumsnelheid. De mogelijkheid om bij de buren zo hard te rijden als jouw auto en de omstandigheden toelaten, is er misschien niet voor eeuwig.

Moab

Jeep Wrangler Moab

De Amerikaanse plaats Moab moet je zien als het Nürburg van het offroaden. Zelfs als je op het asfalt blijft, is er in de buurt genoeg te aanschouwen. Maar het Bureau of Land Management heeft recentelijk 317 van de 812 offroad-paden dichtgegooid voor gemotoriseerde voertuigen. Met grote offroad-voertuigen door de natuur banjeren is natuurlijk ook niet zo goed voor alles wat daar leeft en groeit. Meer dan een derde is nu dus al dicht, en wie weet hoe lang de rest nog vrij begaanbaar blijft.

Roadtrip langs historische steden

Originele Fiat 500 in Italië

Nu al moet je goed kijken wat je aan vignetten nodig hebt en welke stadscentra nog toegankelijk zijn voor (oudere) benzine- en dieselauto’s, maar je kunt nog steeds een keurige culturele roadtrip doen. Je mag er best van uitgaan dat milieuzones steeds normaler en steeds strenger gaan worden. Overigens is het geen slecht idee om net buiten een historisch centrum te parkeren en de rest te voet of met het OV te doen. Zeker in Italië is dat beter voor je lakwerk.

Je auto modificeren

BMW M8 Competition (2023) motor

In Nederland mag je momenteel best veel aan je auto sleutelen. Natuurlijk, er zijn wat regeltjes als het gaat om vermogenstoename of het verwijderen van filters, maar binnen die grenzen is er heel wat mogelijk. Als je naar regels in andere landen kijkt, zie je dat het een stuk strenger kan. Zie bijvoorbeeld de TÜV-regels in Duitsland of de strenge emissieregels in de Amerikaanse staat Californië. Ook hier zouden beleidsmakers ineens de tuners in het vizier kunnen krijgen. Geniet er dus nog maar even van.

Zelf aan je auto sleutelen

Toyota GR86 op de brug in een garage

Je mag straks heus nog wel je ventieldoppen vervangen door chroomkleurige exemplaren van een vage website, maar het zal in de toekomst steeds lastiger worden om zelf te sleutelen. Auto’s zijn inmiddels rijdende computers; elektrische auto’s al helemaal. Dus de volgende keer als je staat te vloeken op een roestig boutje: koester het moment.

Jouw oldtimer belastingvrij zien worden

'90s klassiekers: Volvo C70

Als een auto nu 40 jaar oud is, heeft hij officieel genoeg bijgedragen aan de maatschappij en hoef je geen wegenbelasting meer te betalen. Maar ook dat gaat veranderen. Tot en met 2028 worden auto’s van 40 jaar nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar auto’s die na 2028 vier decennia oud zijn niet meer. Voor de snelle rekenaar: alleen auto’s van van vóór 1988 worden in de toekomst dus nog genegeerd door de fiscus.

Reacties

  • patrik heeft op 6 november 2023 geschreven:

    Pakken, afpakken, afnemen, ontnemen, ontraden, afraden, afremmen, afstraffen, bestraffen, beboeten, beperken, inperken, inleveren afleveren, afgeven, afgaan… de EU in een notendop.

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 5 november 2023 geschreven:

    Dus een iets TE snelle rekenaar op de redactie… 😉

    Reageer
  • Praeditus heeft op 4 november 2023 geschreven:

    Er zit een foutje in de allerlaatste zin. Alleen auto´s van vóór 1988 worden ´klassiek´, niet 1998!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear