Het idee van een crate-engine, of kratmotor, is perfect. Op het internet zoek je een geschikte krachtbron voor je projectauto uit en een paar dagen later staat een groot houten krat met een gloednieuwe motor op je stoep. Indien nodig bestel je er een conversiekit bij om de motor passend te maken en het feest kan beginnen. Geen geploeter met een donorauto of een zoektocht op de autosloop. Het bedrijf Electric GT wil ditzelfde concept aanbieden, maar dan met een elektrische motor.
Het bedrijf is daarom druk bezig met een elektromotor in de vorm van een V8-motor. Afhankelijk van de gekozen opties kunnen het ook twee elektromotoren in de V8-vorm zijn. Hierdoor zou het eenvoudig moeten zijn om de elektrische V8 op de plek van een benzine-V8 te plaatsen. Zo hoef je niets te slijpen of te lassen. Het enige wat ontbreekt voor een conversie zijn de batterijen en passende motorsteunen.
De steunen moet je zelf fabriceren of even geduldig afwachten. Electric GT zal een aantal kant en klare motorsteunen produceren voor populaire modellen. De twee elektromotoren, alle computers, sensoren en controle-units zitten in de elektrische V8 gebouwd. Het eerste model met de elektrische V8 wordt een Toyota Land Cruiser. Met dit testmodel zal het bedrijf de kratmotor verder ontwikkelen, totdat hij klaar is voor de verkoop.
Electric GT biedt straks twee versies aan, eentje met ongeveer 140 pk en 325 Nm en een sterkere versie met zo’n 240 pk en 460 Nm. De elektrische V8 is ongeveer 12 centimeter langer dan een zogenoemde smallblock-V8 van General Motors. Die paar centimeter win je ongetwijfeld ergens anders, waar normaal gesproken bijvoorbeeld een radiateur hangt. Met de juiste adapter kun je de V8 met een bestaande transmissie gebruiken.
Electric GT wil nog niet babbelen over prijzen. Binnen twee maanden zou het bedrijf met meer informatie moeten komen over de kratmotor. Zie jij een swap wel zitten?
Reacties