Er is altijd een verschil tussen wat je op een scherm ziet en wat je krijgt. Zo zijn de ‘hamburgers’ van het ‘restaurant’ McDonald’s die je op de afbeeldingen ziet helemaal geen hamburgers: ze zijn nagemaakt van kunststof. Het product dat je krijgt, ziet er totaal anders uit. Deze Kia Syros valt daar ook onder. Want op de foto’s lijkt het heel wat, maar in het echt val het formaat tegen.
Zo op de plaatjes ziet het er namelijk uit als een enorme en stoere SUV. De raamstijlen doen denken aan de Jeep Wagoneer. Voor de rest zien we veel elementen van de Kia EV9. Onwillekeurig zou je kunnen denken dat het gaat om een soort benzine-equivalent van de Kia EV9, maar niets is minder waar. Alhoewel: er zijn vast wel dingen minder waar.
De Kia Syros is dus lekker compact
Op de foto’s van Kia lijkt de Syros véél groter te zijn dan ie is. Het is namelijk niet een auto van het formaatje EV9. Het komt er niets eens bij in de buurt. De Kia Syros is namelijk een compacte crossover, gepositioneerd staat tussen de Kia Sonet en Kia Seltos. Beide modellen kennen we hier niet, maar het is dus een crossover van formaatje Captur of Yaris Cross.
De naam Syros is afkomstig van het Griekse eiland Syros, niet het Griekse gerecht, want dat had ie wel de Kia Gyros geheten. Voor de context, de Kia Syros is 3,99 meter lang, 1,79 meter breed en 1,62 meter hoog. Dat is dus een stukje korter doch hoger dan een Renault Captur of Volkswagen T-Roc. Dit geeft de Syros verhoudingen waardoor deze er van een afstandje groter uitziet dan dat ie is.
Terug naar de jaren 90
Mocht je interesse hebben, zul je moeten emigreren of met een Kia Stonic genoegen nemen. De Kia Syros komt namelijk niet naar Nederland, sterker nog, hij komt niet eens naar Europa. De Syros is specifiek ontwikkeld voor India. Omdat de emissie- en veiligheidseisen daar nog van het niveau jaren ’90 zijn, kan Kia de Syros goedkoop aanbieden. Nu is een auto in Nederland nooit goedkoop te noemen, zelfs op een Picanto zit meer dan vier mille aan BPM.
Lees ook: Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)
In technisch opzicht is staat de Syros op een aangepast K1-platform, waar de Hyundai Inster (die wel hier leverbaar is) ook gebruik van maakt. De Syros is echter niet elektrisch, maar kan geleverd worden met een 1.0 T-GDI driecilinder benzine (met 120 pk) of een 1.5 viercilinder diesel (met 115 pk). Een elektrische variant is onderweg.
Martin heeft op 19 december 2024 geschreven:
Waarom weer zo’n verschrikkelijk lelijke dasboard ….zo’n gek, raar platte scherm!! Echt geen gezicht. Lekker goedkoop voor de auto industrie en de consument flink betalen voor zo’n auto…wat mij betreft alle luxe en klokjes en knopjes gewoon weer terug!! Daar mankeerde niks aan en is gewoon lekker luxe en mooi.
Björn heeft op 19 december 2024 geschreven:
In India zitten de emissieeisen op het niveau van de jaren 90 en hier in Europa worden de groene dogma’s in onze strot geduwd.
Deze Kia is dan eigenlijk een opvolger van de Soul.