Stop en parkeer vervolgens bij Senkelbach en loop de oude opslagloods voor trams binnen. Hier bevindt zich het Mazda Classic Automobile Museum; een collectie van zo’n vijftig auto’s oude, unieke Mazda’s. Aan de collectie worden vaak nieuwe aanwinsten toegevoegd, waardoor het een opvallende en gevarieerde verzameling blijft. Walter Frey heeft al tientallen jaren een Mazda-dealerschap in de stad Augsburg. Daarnaast is hij verzamelaar van oude Mazda’s – zo’n tien jaar geleden bezat hij er iets meer dan 120. Je kunt dus rustig stellen dat zijn hobby een tikkeltje uit de hand is gelopen. Frey besloot op dat moment dat het tijd was om ze uit de vieze stalling te halen, een grondige wasbeurt te geven en ze in een museum te parkeren. Het Mazda Classic Automobile Museum was geboren. Hieronder een lijst van onze favorieten.

1950 Mazda Dreirad

Mazda heeft sinds de oprichting in 1920 van alles gemaakt; lampen, boormachines, maar ook motorfietsen en driewielers. In 1931 bouwde Mazda haar eerste riksja en die evolueerde tot wel dertig verschillende varianten. Deze Dreirad was er daar eentje van en werd in 1950 gebouwd. Het blauwe verschijnsel heeft een eencilinder motor die 15 pk produceert. Een snelheid van 45 km/u is haalbaar. Sneller wil je ook niet gaan in deze driewieler, vermoeden we.

1962 Mazda R360

De Mazda R360 kwam in 1960 en was een regelrecht succes. Mazda had in het Kei-car-segment al snel een marktaandeel van 65 procent te pakken. Dat segment is vooral in de grote steden zoals Tokio populair door de enorme belastingvoordelen die de overheid (vanwege het gebrek aan ruimte) aan de kleine auto’s meegeeft. Het gebakje weegt 380 kilo en is daarmee, volgens Mazda, de lichtste auto die ooit in Japan is gebouwd. De R360 wordt aangedreven door een achterin geplaatste 16 pk sterke V2.

1962 Mazda K360

Zelfs in jaren zestig bleef Mazda rustig driewielers bouwen. Dit is de K360; de productie begon in 1959 en duurde tien jaar, waarin meer dan 280.000 exemplaren werden gebouwd. Zie je de roosters net achter de cockpit? Daar ligt de brute, 11 pk sterke tweecilinder die een snelheid van 65 km/u mogelijk maakt. Nogmaals, dat wil je echt niet.

1962 Mazda Carol P360

Deze vierdeurs Kei-auto heeft een viercilinder met een totaal vermogen van maar liefst 17 pk. We vinden het een van de schattigste stukken van het Mazda Classic Automobile Museum. Als je draagbanden aan de onderkant monteert, kun je ‘m op je rug meenemen.

1968 Mazda Cosmo Sport 110S

Walter Frey heeft deze Cosmo Sport al 40 jaar in zijn bezit. Destijds waren het alleen Frey en zijn vrouw die in het bedrijf werkten; hij deed het onderhoud aan de auto’s en zijn vrouw waste ze. Er was weinig geld in het bedrijf. Zijn vrouw vond het daarom ook geen slimme aankoop. ‘Is het echt zo belangrijk dat je zo’n auto hebt?’, vroeg ze. Belangrijk is hij zeker geworden. Het is één van de mooiste auto’s die je in het museum kunt vinden. Deze Cosmo 110S heeft een tweeschijfs-wankelmotor met 110 pk.

1972 Mazda Chantez

Dit is de ultieme vorm van Kei-cars: een prachtige, tweekleurige Chantez. Mazda wilde het liefst hier ook een wankelmotor in gooien maar vanwege strenge emissieregels in dat segment moest men genoegen nemen met een tweecilinder motor. Ach, niets let je nu.

1972 Mazda Pathfinder XV-1

Deze Pathfinder werd begin jaren zeventig speciaal in Myanmar gebouwd voor de politie en het leger. De auto werd door de burgers opgemerkt; ze zagen hoe handig zo’n ding kan zijn. Vanaf dat moment besloot Mazda ze ook aan het gewone publiek te verkopen. Vijf stuks kwamen er naar Duitsland, maar er was één klein probleem. Vanwege het warme klimaat in Myanmar achtte de autobouwer het niet nodig om antivries in de koelvloeistof te doen. De Duitse exemplaren vroren direct kapot. Het heeft ruim vijf jaar geduurd voordat Frey dit groene werkpaard in zijn museum kon parkeren: ‘De motor was er slecht aan toe en onderdelen waren er niet.’ vertelt hij. Mazda Japan vertelde zelfs in een telefoongesprek aan Frey dat ze nooit zo’n auto hadden gebouwd; de huidige medewerkers wisten er niets meer van. Toch is het de doorzetter gelukt om de auto werkend in zijn museum te parkeren.

1975 Mazda Road Pacer AP en 1974 Mazda Rotary Pick-up

Links zie je een auto die tot stand kwam tijdens de samenwerking tussen Mazda en Holden. Holden stuurde carrosserieën van hun HJ’s naar Japan, waar Mazda een 1,3-liter wankelmotor (jawel: de 13B) in de koets monteerde. Frey wist deze auto binnen te halen bij een online veiling. Rechts staat een van de zeshonderd takelwagens die Mazda ooit bouwde.

1975 Mazda RX-3 en RX-4

Zowel de RX-3 als de RX-4 had een wankelmotor. De RX-3 was erg succesvol in de racerij en pakte meer dan 100 overwinningen. De RX-4 werd ontwerpen om aan strengere emissieregels in Japan en Amerika te kunnen voldoen.

1976 Mazda Parkway

Een bus. Frey heeft het voor elkaar weten te krijgen om een bus in zijn museum te parkeren. Het is niet zomaar een bus, want deze Parkway heeft 137 pk en een topsnelheid van 121 km/u, en is daarmee een van de snelste bussen van zijn tijd. Dat kon ook niet missen aangezien hij een aangepaste versie van de RX-7 motor heeft. Destijds kon je twee varianten bestellen: de een met plek voor 13 passagiers, de ander had zelfs 26 zitplekken.

1977 Mazda RX-5

Frey verteld aan ons dat mensen speciaal voor deze RX-5 naar het Mazda Classic Automobile Museum komen. Het speciale aan deze auto is dat het een Europese versie van de RX-5 Coupe is. In Japan had Mazda verschillende varianten van deze RX-5. Zijn zoon, Markus Frey, heeft dit exemplaar in Cornwall gekocht en zelf opgehaald.

1977 Mazda 323

Er wordt vaak gezegd dat dankzij deze 323 auto’s als de MX-5 en RX-7 gerealiseerd konden worden. De 323 werd eind jaren zeventig een succesvolle concurrent voor de immens populaire Golf. Mazda heeft hiermee een hoop geld kunnen verdienen en daar de MX-5 en RX-7 van ontwikkeld. Dit exemplaar reed in 1977 van Hiroshima naar de Autosalon van Frankfurt. Dat is een tripje van ruim veertienduizend kilometer!

1984 Mazda RX-7

Als het gaat om sportauto’s met wankelmotoren kun je niet om de RX-7 heen. Dit exemplaar was een gift van Mazda aan de uitvinder van die motor, Felix Wankel. Er was wel één probleem: Wankel had geen rijbewijs. Deze generatie RX-7 beschikt over een wankelmotor met twee schijven, die 185 pk produceert.

1985 Mazda RX-7 Group B

Deze RX-7 Group B finishede als derde in de Acropolis Rally van 1985 met Ingvar Carlsson achter het stuur. De tweeschijfswankelmotor had standaard 185 pk maar in deze versie produceert hij 300 pk. Naast de Cosmo Sport is dit stuk ook echt de moeite waard om meer aandacht aan te besteden.

1990 Mazda MX-5

Mazda wist er meer dan een miljoen van te maken: de MX-5. Het is daarmee de best verkochte sportauto ter wereld. De achterwielaandrijvers hebben een schappelijke prijs en zijn erg betrouwbaar. De MX-5 gaat al vier generaties mee en is daarmee wellicht de meeste herkenbare Mazda. Sinds vorig jaar augustus heeft Mazda een programma opgezet om jouw eerste generatie MX-5 te restaureren.

1992 Autozam AZ-1

In de keicar-wereld rijden niet alleen maar extreem kleine auto’s rond. Er rijden ook extreem kleine sportautootjes rond. Deze AZ-1 is daar het perfecte voorbeeld van. Dit is de enige Mazda in het museum die in zekere zin geen Mazda is. Suzuki bouwde namelijk deze auto’s en liet ze verkopen door het submerk Autozam en dat was onderdeel van Mazda. Dit exemplaar heeft een bodykit van MazdaSpeed met een strakkere afwerking en extra luchtinlaten om de 64 pk sterke motor te koelen.

1993 Mazda 323 GT-R 4WD

Naast de Lancia Delta Integrale en de Ford Escort Cosworth was er nog een vierwielaangedreven hot hatch in de jaren 90: dit is de 323 GT-R. Mazda had een homologatiemodel nodig om met de 323 aan rally’s mee te kunnen doen en daar is dit het resultaat van. Voorin lag een viercilinder met 185 pk.

1993 Mazda 626 4WS

Nog zo’n pittige Japanner uit de jaren 90. Deze 626 heeft geen wankelmotor, maar een V6 met 167 pk. Erg geschikt voor stoplichtsprintjes.

2003 Mazda MX-5 Coupe

De auto waarop iedereen stiekem nog een beetje op zit te wachten. Helaas mochten alleen tweehonderd gelukkige Japanners genieten van de MX-5 Coupe. Het was een veel stijvere auto dan de normale MX-5 en het dak zit vast. Er is dus geen manier om er een cabrio of targa van te maken. Laten we hopen dat Mazda ooit besluit een coupéversie van de huidige MX-5 te maken.

2009 Mazda MX-5 Superlight

De derde generatie MX-5 (NC) is met zijn 1.080 kg moeilijk een zwaargewicht te noemen. Mazda deed in 2009 een poging om het bekende sportautootje nog lichter te maken. En dat lukte, deze Superlight weegt 995 kg. Helaas is het model nooit in productie gegaan, maar een hoop gewichtsbesparende maatregelen werden wel op de ND toegepast. Frey heeft toestemming van Mazda om deze auto in het Mazda Classic Automobile Museum te laten zien, maar kan hem niet van ze overkopen, omdat het een conceptmodel is. In 2010 deed de Superlight mee aan de Goodwood Festival of Speed Hillclimb.

Praktische informatie

Het Mazda Classic Automobile Museum bevindt zich op Wertachstraße 29b in Augsburg (86153). Een ticket kost je € 5.

Reacties

  • Haye Mellema heeft op 28 maart 2018 geschreven:

    Ik zei toch dat je voor automusea in Duitsland moest wonen…?!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear