Weet je die momenten nog dat je jezelf omhoog aan het werken was in je carrière in Gran Turismo in een standaard autootje? Je zorgde ervoor dat je al het overbodige gewicht uit je MX-5 sloopte en verbeterde de banden om zo elke milliseconde winst te behalen die mogelijk was. Hierna plofte je de turbo erin en verpletterde je de andere racers stuk voor stuk met je Mazda MX-5 Turbo. Zeg maar dag met je Suzuki Wagon R.
Dit fenomeen is gelukkig niet tot Gran Turismo beperkt gebleven, maar het kan ook in het echte leven. Het resultaat van de laatste inspanning voor de MX-5 van de tuners van BBR: een turbo voor de ND-generatie MX-5 2.0. De cijfers van dat blok met turbo? 251 pk, 320 Nm en van 0 naar 100 km/u in precies vijf seconden. Dat is vrij rap voor een MX-5. Je kunt ook lekker hoog in de toeren aangezien de toerenbegrenzer pas in werking treedt bij 7.150 tpm.
Is de topsnelheid van deze Mazda MX-5 Turbo de moeite waard?
Met de sprint naar 100 in vijf seconden is deze Mazda MX-5 Turbo iets meer dan twee seconden sneller dan de standaardversie. Ook de topsnelheid is door BBR flink omhoog geschroefd: van een redelijke 214 km/u naar 250 km/u. Hiermee is deze MX-5 klaar om de Duitse autobahn wat vaker te bezoeken.
De schade voor deze motor-upgrade is zo ongeveer 6.000 euro. Maar als je zelf handig bent en hem zelf durft te monteren kun je zo’n 800 euro besparen. Bang om je kleine roadster pijn te doen met die upgrade? Volgens BBR is de aanpassing volledig terug te draaien en er zijn garantiepakketten van 1 en 3 jaar bij te kopen. Dit is echt leuker dan een turbo kopen op je PlayStation, dat snap je. En gelukkig ook wat minder extreem dan de MX-5 van Flyin’ Miata.
Reacties