
De ultieme manier om succes en welvaart te tonen is een privéjet. Het probleem is dat niet iedereen dol is op vliegen. En wat als alle klanten in Nederland zitten – wat heb je dan aan een eigen vliegtuig? Voor elk probleem, hoe groot of niet bestaand dan ook, is er tegenwoordig gelukkig een passende oplossing. Deze privé-limousine met de naam Learmousine (samentrekking van Learjet en Limousine) kan over een maandje in jouw garage staan, als dat tenminste past. Het zou de enige tot limousine omgebouwde privéjet ter wereld zijn, en dat geloven we direct.
In 2005 al werd de basis voor het project gelegd door Dan Harris, die in de twee daaropvolgende jaren het frame ontwierp. De romp van deze privéjet-limousine begon zijn leven als normale, werkende Learjet. Het vliegtuig verloor zijn vleugels en de straalmotoren werden vervangen door subwoofers, waaruit straalmotor-geluid komt. Het vermogen komt nu van een 8,1-liter Chevrolet-V8 en ook zaken als de tellerbak komen van het Amerikaanse merk. Een grote uitdaging was het vinden van een spuitcabine om de limousine van 12,8 meter lang te spuiten.
In 2018 werd de laatste hand gelegd aan het project. Binnenin en buiten-, eh, uit monteerde Dan Harris 17.000 watt aan speakers. Hij roofde de lokale herenclub leeg voor sfeerverlichting en voor het vermaak bouwde hij een 42-inch televisie en een minibar in. Met een beetje proppen kun je 18 mensen kwijt in de rode koker. In de week van 12 mei gaat de privéjet-limousine onder de hamer tijdens de Indy 2020-veiling. De maker van het winnende bod ontvangt naast de Learmousine ook een aanhanger waar het voertuig op kan én een Chevrolet Silverado om de trailer te trekken.
Veiler Mecum geeft geen indicatie af van hoeveel de privéjet-limousine moet kosten. Eerder stond het ding (onsuccesvol) te koop voor 5 miljoen dollar. Lijkt ons wat gortig, maar anderzijds is deze kavel de belichaming van ‘wat een gek ervoor geeft’. Een echte luchtwaardige Learjet staat al in je hangar voor minder dan 2 miljoen dollar, trouwens.