Als je een lengte hebt waardoor je je altijd een beetje bezwaard voelt in de bioscoop, dan kun je tegenwoordig gewoon naar de dealer om een Audi A8 L te bestellen. Maar als je vroeger meer beenruimte wilde, dan moest je naar een bedrijf als Treser. Of de auto nou langer, hoger, sneller of simpelweg lelijker moest worden: er was altijd een oplossing bij dit bedrijf. En nu staat een van deze bijzondere creaties te koop. Nog leuker: deze Audi Treser Largo hoeft niet veel te kosten.
De Audi 5000 zegt je misschien niet veel, en dat is voor het merk waarschijnlijk maar beter ook. In de jaren ’80 liep het model een flinke reputatieschade op toen het programma 60 Minutes een aflevering uitzond waarin beweerd werd dat de auto uit zichzelf ervandoor ging. Dit bleek uiteindelijk niet te kloppen, maar dat weerhield honderden mensen er niet van om het merk aan te klagen voor miljoenen. Voor de goede orde: in Europa kennen wij de Audi 5000 gewoon als de Audi 200.
Hierboven zie je hoe een Treser Largo eruitzag in betere tijden. De wielbasis van de Audi 5000 of 200 groeide met 32 centimeter naar in totaal 3 meter en 7 millimeter. De totale lengte werd 5,13 meter, wat 23 centimeter meer was dan het origineel. Voor de snelle rekenaars: de bumpers van Treser waren iets korter dan die van Audi. In ieder geval korter dan die voor de Amerikaanse markt. Optioneel kon je een televisie, een telefoon of zelfs een minibar laten installeren.
Het bedrijf Treser was opgericht door Walther Treser. Hij was een van de sleutelfiguren in de ontwikkeling van de Quattro bij Audi. Zijn idee was om een bedrijf op te richten dat auto’s bouwde die zijn werkgever Audi nooit zelf zou bouwen. Naast Audi’s werkte het bedrijf bijvoorbeeld ook aan Golfjes uit de jaren ’80. Een verbouwde Audi van Treser was ongeveer twee keer zo duur als een normaal exemplaar.
Wat moet deze verpieterde Audi Treser Largo kosten
Deze Audi maakt deel uit van de ‘grootste geheime autocollectie ter wereld‘ en het veilingshuis RM Sotheby’s verwacht dat de auto tussen de 4.500 en 9.000 euro moet opleveren. En dat voor een auto waar er naar verluidt slechts dertig van zijn gebouwd. Je krijgt dan wel een wrak, maar de optimist in ons zegt dat je met wat plaatwerk van een Audi 200 een heel eind komt.
Het vinden van een voorbumper wordt wat lastig, en je moet het plaatwerk even door een expert laten rechtkloppen. Oh, en de auto moet nog wel even vanuit de VS naar Nederland komen. Dus met 4.500 euro ben je er nog lang niet, maar als je een van de zeldzaamste Audi’s ter wereld wilt, moet je er iets voor overhebben.
Reacties