Medewerkers van de Belastingdienst haten dit trucje. Door diesel in een benzineauto te gooien, betaal je minder wegenbelasting én heb je goedkopere brandstof. De brandstofkosten per maand zullen uiteindelijk zelfs op nul uitkomen, omdat de auto niet meer rijdt. Maar hoe zit het nou echt met verkeerd tanken? Wat gebeurt er als je diesel in een benzineauto gooit, of andersom?
Diesel in een benzineauto gooien is erg lastig door de vorm van de tankopening. Het vulpistool van een dieselpomp is anders dan dat van een benzinepomp. Met genoeg geweld zal het je echter wel lukken om de verkeerde brandstof te tappen. Ben je bang dat je het verkeerd gaat doen, plak dan een sticker of koop een extra beveiliging die je in de vulopening monteert. Google dat maar eens op ‘misfueling cap’ of iets dergelijks. Bij 90 procent van de gevallen van verkeerd tanken gaat het om een dieselauto waar benzine in is gegooid.
Wat moet je doen na verkeerd tanken?
Het internet staat vol met adviezen over wat je moet doen als je de verkeerde peut hebt getapt hebt. Het komt erop neer dat je sowieso de auto niet moet starten en ook niet op het contact moet zetten, want dan begint de brandstofpomp te lopen. Met wat geluk blijft de schade beperkt en is het een kwestie van de tank leegpompen. Partijen als de ANWB hebben hier speciaal gereedschap voor. Dit kost vaak wel geld en ook de brandstof kun je weggooien.
Diesel in benzineauto: wat als je hem start?
De auto zal waarschijnlijk gewoon starten, omdat de juiste brandstof nog in de leidingen zit. Als je diesel in een benzineauto hebt gegooid, zal de auto steeds beroerder gaan lopen en uiteindelijk afslaan. De kans is groot dat er diesel langs de zuigers in de olie terecht is gekomen. De schade zal verder afhangen van het type motor en hoe modern de auto is. Alles goed reinigen en de olie vervangen is sowieso noodzakelijk, dus. Een garage kan je het beste informeren wat je moet doen.
Geen spectaculaire explosies of een korte powerboost van 300 procent als je diesel in een benzineauto gooit, dus. Hoogstens een hoop rookontwikkeling. Bij een dieselauto is de kans op schade nog groter bij verkeerd tanken. Diesel heeft een smerende functie voor het brandstofsysteem en bij benzine ontbreekt die smering. Ook deze motor zal niet heel lang blijven lopen op de verkeerde brandstof. En ook hier zal een garage de boel moeten nalopen om te zien wat er eventueel kapot is gegaan.
Hieronder zie je een Misubishi Lancer waar diesel in de benzinetank is gedaan, zodat ze met een mix van de brandstoffen rijden. En we vonden een interessante video van een man die zijn grasmaaier opoffert voor de wetenschap. Hij gooit eerst diesel in het benzinetankje, waarbij de motor niet wil lopen. Daarna mixt hij diesel en benzine, en dan loopt ie best aardig. Als je trouwens nooit verkeerd wilt tanken, koop dan een auto met een straalmotor. Er bestaan bepaalde types straalmotoren die alle peut lusten, van benzine tot kerosine en alles daartussenin.
Adriaan heeft op 7 november 2020 geschreven:
Beste topgear, diesel is zwaarder dan kerosine, na de benzine fractie komt de kerosine al uit de ruwe olie. Dus diesel in een straal motor zal ook een hele hoop rook opleveren gezien de sle hte verbranding door te rijke verbranding
Koos Palte heeft op 1 augustus 2020 geschreven:
In mijn -benzine- Land Rover van 1961 heb ik geruime tijd op huisbrandolie (HBO) gereden; er zaten twee tanks onder de auto; 1 gevuld met benzine om hem te starten en 1 met HBO……liep prima zolang de motor maar warm was. 20 jaar nadien nog steeds geen gevolgen gemerkt van deze actie!