Als je de Belastingdienst te snel af wilt zijn, dan moet je diesel in een elektrische auto gooien. Dan heb je de goedkoopste brandstof in de auto met de minste wegenbelasting. EV-haters zullen dan zeggen dat je er een lucifer bij moet gooien. Al kun je in dat geval weer beter benzine pakken. Maar geintjes daargelaten: is het erger om per ongeluk diesel in een benzineauto te gooien of andersom?

Diesel in een benzineauto gooien is erg lastig door de vorm van de tankopening. Het vulpistool van een dieselpomp is anders dan dat van een benzinepomp. In de meeste gevallen zal de dieselslang niet passen en dat is het moment dat je beseft dat je verkeerd tankt. Bij 90 procent van de gevallen van verkeerd tanken gaat het om een dieselauto waar benzine in is gegooid.

Diesel in een benzineauto

Heb je het toch voor elkaar gekregen om diesel te tanken, dan zal de auto waarschijnlijk wel gewoon starten. Maar dit komt vooral omdat er nog benzine in de leidingen zit. Wel is diesel zwaarder dan benzine en het zal dus op de bodem van de tank terechtkomen – hier wordt de brandstof ook aangezogen door de pomp.

Diesel ontbrandt in een dieselauto door de compressie in de motor. Over het algemeen is de compressie bij een benzineauto lager en de inspuitdruk is ook lager. Je motor zal vooral heel beroerd gaan lopen en uiteindelijk afslaan. De kans is groot dat er diesel langs de zuigers in de olie terecht is gekomen. De schade zal verder afhangen van het type motor en hoe modern de auto is. Alles goed reinigen en de olie vervangen is sowieso noodzakelijk, dus. Een garage kan je het beste informeren wat je moet doen.

Benzine in een dieselauto is erger

Hier dus het antwoord op de vraag in de titel: je ervaart meer ellende van benzine in een dieselauto. De vervelendste optie dus ook de meestvoorkomende. Volgens de ANWB is zelfs een liter benzine in een dieselauto mogelijk al schadelijk. Diesel heeft een smerende functie. Benzine verdunt de diesel waardoor de boel niet goed gesmeerd wordt. Het is dus het brandstofsysteem dat beschadigd raakt, niet per se je motor.

Reacties

  • RGT8 heeft op 30 december 2024 geschreven:

    In de jaren 90 bij een bemande pomp gooide de dienstdoende eppo benzine in m’n Corolla 1.8D. Zelf natuurlijk ook niet opgelet bij het afrekenen 🙁
    Na een aantal km kwam er witte rook uit de uitlaat en kapte de auto ermee. Garagebedrijf gebeld waar de pomp bijhoorde en die de benzine er weer uitgehaald. Gelukkig geen grote schade maar ellendig was het zeker.

    Reageer
  • Dean heeft op 27 december 2024 geschreven:

    In de tachtiger jaren reden we een Mercedes 220D.
    In de winter moest er per tankbeurt een paar liter benzine in de tank om vlokken van de diesel brandstof te voorkomen.
    En regelmatig een halve liter motorolie in de tank was goed voor de smering van de brandstofpomp.
    Mooi tijden…. 🙂
    Meer dan 350K mee gereden.

    • Ewout heeft op 28 december 2024 geschreven:

      In die tijd gooide je bij temperaturen ruim onder O inderdaad benzine of (iligaal vanwege accijns ontduiking) en fles terpentine erbij tegen het vlokken van de diesel. Niets aan de hand. Het werd zelfs aangeraden!

      • hans peperkamp(techneut) heeft op 30 december 2024 geschreven:

        zoals ik al eerder heb omschreven,de opkomst van de Chinese auto-industrie.Ziet ook via: VOX.de Sendungen afgelopen zondagmiddag: De CLA-de belangrijkse auto van het jaar Mercedes,inzake het plaatsen van een Brandstof-Motor uit China in de hybrid uitvoering,en daarna de Auto Doktoren met het oplossen van een probleem.

        Reageer
      • Dean heeft op 29 december 2024 geschreven:

        @Ewout,

        Vraag blijft nog, wat er dan verandert is?
        In artikel staat dat 1 liter benzine in een diesel al schade kan opleveren.
        En “vroeger” werd er aangeraden om er 5 a 10% benzine bij te gooien.
        In het artikel staat dat het niet slecht voor de motor, maar voor het brandstof systeem zou zijn.
        Vandaar misschien die “bovensmering” door een liter motorolie bij de diesel te gooien. Om het brandstof systeem extra te smeren.
        Dat had overigens ook als “voordeel” dat als je hoog in de toeren op schakelde, je een mooie zwarte uitlaat wolk creëerde……
        Andere tijden zullen we maar zeggen…. 🙂

        Reageer
      • hans peperkamp(techneut) heeft op 28 december 2024 geschreven:

        En zoals het mooi weergegeven is,door die presentator,die zelf geen auto bezat,de verantwoordelijke moeten voor de Rechtbank komen,inzake dat we allemaal elektrisch gaan auto rijden.Voorl de Grunen partij in de Duitse Politieke Politiek,brengen de Economische belangen,en vooral de Auto-industrie in gevaar.Maar ook de aanpalige toelevings-bedrijven hebben daar ook mee temaken,die heel belangrijk voor de totale Duitse Economie,en Duitsland liep altijd voorop in Innovatie/Technologische Auto- ontwikkelingen.afz. een voormalig techneut van 80 jaar,het zal mijn tijd wel duren.En al die door ingezonden exacte info:is bedoelt voor mijn hersentraining,om geen dementie/bipolaire geheugenstoornissen te krijgen,door een aangereden E-Bike ongeluk.Zowel hersenletsel en fysiek aan het herstellen is.

        Reageer
      • jh.peperkamp(voormalig Olivetti Technicus) heeft op 28 december 2024 geschreven:

        aanvulling: via: youtube.nl (tik in) De teloorgang Van de EV:”over 10 jaar geen elektrische auto’s meer”(tik in) Verkoop elektrische auto’s compleet ingestort:’Echtzorgwekkend’.En dat is auto-journalisten kennis geving van een zéér hoog niveau.En ook via de landelijke Media bekend gemaakt. Van de teloorgang van de Europese auto-industrie.Volkswagen over enige jaren in handen van China!.Die hebben de exakte kennis en de financiele middelen en de Chinese Overheid kan alles alleen bepalen.

        Reageer
      • hans peperkamp(voormalig Olivetti Technicus) heeft op 28 december 2024 geschreven:

        Ik ben het volledig met de bovenstaande reaktie’s eens.Maar het alternatief was dat zomer/winter-diesel werd ingezet door de bekende Olie-maatschappijen.Vanaf een bekende datum’s.Maar via mijn zaken-diesel-auto de Volvo 340 met Renailt diesel uitvoering,en toen in de jaren 1980 waren er ook echte koude winter-temperaturen,en raadzaam om vlokken te voorkomen er in % benzine erbij te doen.Ook om start-problemen te voorkomen..Later ging de LPG-autogas combinatie van propaan/butaan in de nieuwe Volvo 340 het alternatief,voor zeer goedkope brandstof,maar door de politiek weer de nek omgedraaid.Ook het grote voordeel van LPG een oktaan-gehalte boven de 100ron,en ook pas bij 20.000 km een onderhouds-beurt,de motor-olie bleef langer het aantal km,inzake weinig vervuiling.Nadeel als voormalig ambulant technicus: kun niet overal parkeren in vaak de ondergrondse/en meer gesloten parkeer-plaatsen,stond ook aangegeven,Evt. ontploffings-gevaar,maar dat geldt ook in het buitenland. Stond ook duidelijk aangegeven. De groenste auto-brandstof door de bekende WITTE BOORDEN MENTALITEIT,die totaal geen affectie met techniek kenden.En constant afgevakkelt in Pernis,zijnde een van de beste groenste auto-brandstof.Maar we hebben die bekende milieu-klimaat-aktivisten die alles weten weten,dan de rest van de wereld.We moeten nu allemaal E-Auto gaan rijden.Via: youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer! en neem kennis van het waarom.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • jjkluft heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Als er benzine in een dieselauto wordt gedaan en je gaat ermee rijden dan er een explosie optreden benzine samen geperst inspuiten en tot ontbranding brengen krijg je een explosie mengsel benzine heeft een veel lagere ontbranding punt (adr benaming vlampunt )

    Reageer
  • Fons heeft op 27 december 2024 geschreven:

    In beide gevallen is het nie erg of zeer erg , maar STOM en ZEER STOM !!!! Maar ja wanneer je zelfs tijdens het tanken dat mobieltje niet kunt wegleggen moet je niet zeuren als het fout gaat !!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear