Of je nou gelooft dat waterstof de toekomst heeft, dat we allemaal aan de stekker gaan of dat Het Vliegend Spaghettimonster ons allemaal komt redden van een klimaatcrisis, over één ding kunnen we het allemaal eens zijn: als we bestaande verbrandingsmotoren nú minder kunnen laten uitstoten, zou dat mooi meegenomen zijn.
Onderzoekers aan de Universiteit van Nieuw-Zuid-Wales in het Australische Sydney (UNSW) hebben succesvol een dieselmotor omgebouwd zodat ie op waterstof kan lopen. De motor loopt nu op een mix van 10 procent diesel en 90 procent waterstof. Hierdoor gaat de CO2-uitstoot van de dieselmotor met 85 procent omlaag. Lokaal dan, want het opwekken van waterstof kan ook CO2-uitstoot veroorzaken.
Het project kostte zo’n 18 maanden en het systeem heet officieel het Hydrogen-Diesel Direct Injection Dual-Fuel System. Het zijn wetenschappers, geen marketeers. Het interessante is dat de onderzoekers ervan overtuigd zijn dat ze alle dieselmotoren met de techniek kunnen ombouwen om voor 90 procent op waterstof te lopen. Dus van industriële apparaten tot personenauto’s.
De uitstoot van bestaande motoren verminderen
‘Deze nieuwe technologie vermindert de CO2-uitstoot van bestaande dieselmotoren aanzienlijk, dus het zou een grote rol kunnen spelen bij het veel kleiner maken van onze ecologische voetafdruk, vooral in Australië met al onze mijnbouw-, landbouw- en andere zware industrieën waar dieselmotoren veel worden gebruikt’, zegt professor Shawn Kook van UNSW.
Binnen één tot twee jaar willen de onderzoekers de ombouwtechniek commercialiseren en gaan aanbieden. Bij dieselmotoren die niet bewegen (bijvoorbeeld generatoren of mijnbouwapparatuur) is de ombouw het makkelijkst. Er kunnen dan leidingen worden aangelegd voor de waterstof. Bij voertuigen met dieselmotoren moet er ook worden nagedacht voor extra tanks voor de waterstof.
Walter S heeft op 7 april 2024 geschreven:
Wat is de status van het bovengenoemde project nu?
lambertus heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
er is patent op aangevraagd qua laatste bericht wat ik kon vinden… verders is het stil voor zover ik kan vinden dan …https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2023137515&_gid=202330
Dirk heeft op 4 november 2022 geschreven:
Ik rij met mijn diesel 1 op 27, dat zie ik een benzinemotor nog niet doen, ja een één cilinder
Peter heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
In Gent worden er een 100 tal dieslescheepsmotoren omgebouwd naar waterstofmotoren. Daarvan werken er nu reeds in schepen en ook als stroomagregaat. E n dezd raaien op 100 % waterstof. Stoten 0% schadelijke stof uit. Enkel waterdamp. En de Waterstof word aan de kust geproduceerd door het zoute zeewater te gebruiken met energie opgewekt uit een windmolenpark op zee. Dit proefproject staat al veel verder dan wat in dit artikel besproken word. Het zit al in zijn effectieve laatste testfase en word reeds deels gecommercialiseerd als proefproject. Inmiddels is men ook bezig op de testschepen met waterstof op te wekken wanneer die op zee varend zijn. Hiervan heb ik nog geen verdere resultaten kunnen lezen. Is maar pas opgestart ook. Maar voor scheepvaart kan alvast een mmoie waterstoftoekomst voorspeld worden. Voor de bestaande dieselmotoren om te bouwen in een auto zou dit met vrij beperkte kosten kunnen. Brandstofleidingen dienen vervangen te worden evenals injectoren en soms ook de dieselpomp. Gemiddeld 1800 eur aan ombouwkost. Maar,… Dan komt het stockageprobleem van de waterstof. Daar moet nog serieus op geresearched worden. Zowel in het voertuig als aan land. Maar word zeker vervolgd. Of je nu waterstof hater of believer bent. 🙂
Thomas heeft op 25 oktober 2022 geschreven:
De omslag aan de pomp zal vertraagd worden/doodgezwegen omdat die rovers in Den Haag nu nog heel veel tax uit de ,,normale” brandstof binnen harken en als de dood zijn dat de Arabische tulbanden boos worden omdat we minder afnemen. Ben bang dat het economische cijfer het blijft winnen van eerlijke klimaatmaatregelen en wij dus blijven bloeden of minder moeten gaan rijden(is ook bloeden…)
Marco Poo; heeft op 24 oktober 2022 geschreven:
Er is nu al een goede oplossing, maar wordt niet gepromoot ???
HVO100 / Blauwe Diesel van o.a. MyNeste.
89% minder CO2 en 35% minder fijnstof en niets te hoeven ombouwen !!
Waarom wordt dit niet gepromoot, over duurzaam gesproken. Er zijn kamervragen over gesteld, maar geen vervolg !!
Dirk heeft op 23 oktober 2022 geschreven:
Diesel motoren kunnen ze heel schoon maken !
René heeft op 5 oktober 2023 geschreven:
Hoe dan Dirk.
Ik neem aan als de dieselmotor wordt omgebouwd?
Wat ik ook zoek op internet nergen lees je voor hoeveel en of het überhaupt wel kan.
Mvg René Heijmen
Martijn heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
He….waar blijven de reakties van de zware tegenstanders van waterstof autos?? Weet je wel die lui die het al jaren beter weten zodra er een artikkel is over groene waterstof, en inmiddels de geleerde gewoon doorgaan met ontwikkelen…en zie hier het resultaat ik lach me altijd rot als ik hun reakties lees …wat een sukkels zeg!!!
Martinus heeft op 22 oktober 2022 geschreven:
Volgens mij stoten dieselmotoren al bijna geen Co2 vergeleken met benzinemotoren.