Ooit de eer gehad om in een oude diesel te mogen rijden? Zeker op koude dagen mocht je de auto niet gelijk starten: eerst moest je met de sleutel het ‘contact aan’ zetten om de motor voor te gloeien. Vaak ging er dan een symbooltje branden van een gloeispiraaltje en je moest een paar seconden wachten. Tegenwoordig hebben de meeste moderne diesels nog steeds zo’n gloeibougie, maar ze werken zo goed en zo snel dat je er niets van merkt. En automerk Ram is nu ook eindelijk aangehaakt.
Veel mensen zullen het nog een Dodge Ram noemen, maar inmiddels is Ram een zelfstandig automerk. Het merk heeft zojuist de Ram HD vernieuwd en behalve een nieuw uiterlijk, hebben ze de techniek van de 6,7-liter zes-in-lijn diesel aangepast. Want nu heeft de dieselmotor eindelijk gloeibougies gekregen. Ja, de simpele techniek die je 30 jaar geleden al in een Volkswagen Caddy SDI aantrof, zit nu in de nieuwste Ram HD met Cummins-dieselmotor.
Hoe startte de diesel zonder gloeibougies?verwar
Het voorverwarmen van de dieselmotor ging voorheen met een zogenoemde grid heater. Dit is een soort klein verwarmingselementje dat de lucht van de inlaat opwarmt. Qua startprestaties werkt dit ongetwijfeld prima, maar als je een beetje gaat zoeken op het internet kom je veel klachten tegen. Blijkbaar laat het onderdeel in de inlaat los. Alles wat losraakt in de inlaat, wordt de motor ingezogen. Het gevolg is dat de motor in de soep loopt. Hieronder wordt het uitgelegd.
De 6,7-liter dieselmotor produceert nu 430 pk en 1.457 Nm. Je mag hiermee 16.600 (!) kilo trekken. Wie liever benzine tapt, die kan nog kiezen voor een V8 met ruim 400 pk en 580 Nm. Verder is de buitenkant iets onder handen genomen en het interieur van de Ram HD is opgefrist met onder meer een nieuw scherm.
En nog belangrijker: er is nu geen draaiknop meer om de versnelling te kiezen, maar een hendel achter het stuur. Zoals dat hoort bij een Amerikaanse auto. In de VS heb je er al eentje voor 45.000 euro. In Nederland zijn de belastingvoordelen weggevallen, dus hier gaat ie dankzij de uitstoot een stuk meer kosten.
Kritisch_82 heeft op 8 januari 2025 geschreven:
En wij hier maar krom liggen voor absurde prijzen, elektrische verplichtingen, actieradius toestanden waar je als bedrijf mee moet struggelen. Why? Voor de groene lobbyist?
Ronnie heeft op 8 januari 2025 geschreven:
In Nederland is geen enkele auto meer te betalen. Welke gek tikt 50k af voor iets dat 5 jaar later nog 10k of minder waard is? Ik niet, ookal heb ik 5x modaal. Ben eenmaal niet zo opgevoed.