Voordat je een screenshot maakt van de titel en het zonder context doorstuurt op Facebook met je andere EV-haters; lees het volledige bericht eventjes. Niet omdat het gelogen is, maar wel omdat een kleine nuance op zijn plek is. Het is al langer bekend dat de transitie naar duurzamer vervoer wat groeipijntjes kent, en dit is er eentje. Want blijkbaar komt er op heel drukke momenten een beetje vieze dieselstroom uit de Nederlandse laadpalen.

Steeds meer huizen in Nederland gaan van het gas en steeds meer mensen gaan voor een elektrische auto. Dat is dus dubbel feest voor het Nederlandse stroomnet. Vorig jaar investeerde netbeheerder Stedin al 1,1 miljard euro en legde 1.000 kilometer aan stroomkabels in de grond. Om daar een duidelijk beeld bij te geven: dat is alsof je 6,71 miljoen Bic-pennen aan elkaar legt, maar dan wel met de punt naar binnen. En als je ze zij aan zij legt, dan is het net zo lang als 83,33 miljoen Bic-pennen.

Aggregaten tegen stroomuitval in Nederland

De investeringen zijn voor nu nog eventjes niet genoeg. Stedin-topman legt uit: ‘We halen alles uit de kast om iedereen van stroom te kunnen blijven voorzien, ook als hiervoor de inzet van dieselaggregaten of gasgeneratoren nodig is’ Dit gebeurde bijvoorbeeld afgelopen kerst in Walcheren. Met Pasen zal het waarschijnlijk weer gebeuren. Het is daar dan extra druk door toeristen. En zo’n gourmetstel vraagt natuurlijk ook de nodige kilowattuurtjes.

De netbeheerders blijven investeren, maar het gaat nog jaren duren voordat het stroomnet helemaal klaar is. Wat niet helpt, is dat voor elke kilometer kabel die Stedin in de grond propt, er drie leaserijders zijn die een nieuwe EV in ontvangst nemen. Dit wil overigens allemaal niet zeggen dat een EV vervuilender is dan een benzineauto. Volgens het CBS komt meer dan de helft van de Nederlandse energie (doorgaans) uit hernieuwbare bronnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear