![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2025/02/mist-nederland-80-weg-provinciaal.jpg)
Nee hoor, dit is geen misplaatste poging om sympathie te vragen voor ons beroep. We weten heus wel hoe gezegend we zijn dat we ons zo nu en dan mogen verplaatsen in voertuigen die normaal alleen zijn weggelegd voor de succesvolste cursusverkopers. Maar we lopen tegen een bijzonder luxeprobleem aan als we onderweg zijn in de opvallendere voertuigen: we worden gehinderd. En niet met opzet.
Klagen dat je 0,004 minuut later op je bestemming aankomt in een Rolls-Royce, dat is wat je noemt een eerste-wereldprobleem. Of misschien een één-procentersprobleem. Ga maar bij jezelf na als je iets leuks ziet rijden op de snelweg en je rijdt zelf wat harder. Je kijkt toch even als je inhaalt. Logisch, en ook zeker geen punt, maar blijkbaar rijdt niet iedereen op de cruisecontrol. En dan begint het probleempje.
Unieke auto’s stoppen het verkeer
Wat er dan gebeurt, is dat mensen die aan het inhalen zijn ofwel bewust, ofwel ongemerkt vertragen. Het snelheidsverschil wordt in sommige gevallen zo laag, dat er niet echt meer van inhalen gesproken kan worden. Als er dan een vrachtwagen voor ons rijdt en er hangt een toeschouwer naast ons met dezelfde snelheid, dan moeten we ineens gaan remmen.
Normaal wachten we netjes tot we ingehaald zijn, anticiperen we op de vrachtwagen voor ons en gaan we dan een rijstrook naar links. Maar met een mooie of bijzondere auto word je toch vaker geblokkeerd. Het gebeurt ook als je iemand voorrang verleent op het parkeerterrein; ze kruipen apegapend voorbij, waardoor je langer moet wachten.
We wachten graag even
We noemen het een eerste-wereldprobleem omdat dit nu eenmaal lekker klinkt (en waarom first-world problem zeggen als je het ook kunt vernederlandsen?), maar het is natuurlijk geen probleem. Sterker nog: we worden er altijd blij van als we zien dat andere mensen blij worden van ‘onze’ fraaie auto. Hoe meer mensen er enthousiast worden over mooi spul op wielen, hoe leuker het is. Trouwens: wil jij ook een dikke auto rijden? Koop dan onze cursus Trap niet zomaar in cursussen die mensen online verkopen. Kost je maar 20.000 euro.
Martin heeft op 15 februari 2025 geschreven:
Daarom, heus, rij ik een onopvallende leuke auto. Dat ik de echt heel leuke en opvallende auto’s niet kan betalen heeft er absoluut niks mee te maken.