Wat gaat er volgend jaar veranderen in de F1? De auto’s worden breder, stoerder, sneller, en dit alles komt met name doordat ze meer grip krijgen. Een bredere auto met bredere vleugels betekent meer downforce, waardoor de auto’s kostbare tijd van hun rondjes af kunnen schaven. Doordat de banden veel breder worden – de voorbanden krijgen er maar liefst 60 millimeter bij – hebben de coureurs meer grip in de bochten, waardoor de bochtsnelheid omhoog gaat. Daarnaast zijn er een hoop aerodynamische wijzigingen. De voorvleugel groeit 15 centimeter in de breedte en de achtervleugel zal er compleet anders uitzien. Ook deze wordt breder, maar tevens 15 centimeter lager. Dit moet ervoor zorgen dat de auto’s die dicht achter hun voorganger rijden minder last hebben van de verstoorde luchtstromen.
Alles bij elkaar moeten de reglementswijzigingen resulteren in ongeveer 25 procent meer downforce aan het begin van het seizoen. Omdat de auto’s gedurende het jaar worden getweakt en aangepast, kun je er rustig van uitgaan dat je tegen het einde van het seizoen een procentpuntje of 10 bij die 25 procent kunt optellen. Met andere woorden: bocht drie op het circuit van Barcelona wordt volgend jaar vol gas genomen met twee vingers in de neus. Maar meer downforce dankzij grotere vleugels heeft uiteraard ook een nadeel: de topsnelheden gaan waarschijnlijk met 20 km/u omlaag, zowel door de toegenomen luchtweerstand als door de bredere banden. De motoren moeten daardoor harder werken, want de coureur zal langer vol gas rijden, en dat is in het voordeel van de betrouwbare motoren. Zoals die van Mercedes.
En het motorreglement?
Er was sinds de introductie van de V6-hybridemotoren een grote teleurstelling rondom het geluid. Dat is vergeleken met het V12-, V10- of V8-tijdperk een soort stofzuiger geworden. Als klein jongetje stond ik in Monaco bij mijn opa en oma op het balkon en dan trilden de ramen tijdens de race. De afgelopen seizoenen was dat niet het geval; je kunt rustig op een terras met elkaar praten wanneer er een F1-auto langs scheurt. Maar er is goed nieuws: er komt weer meer geluid in 2017, en dus meer kippenvel bij de fans langs het circuit.
We kunnen dit seizoen wederom niet om de dominantie van Mercedes heen, want zij hebben tot nu toe de beste motor ontwikkeld. Ferrari, Honda en Renault hebben het nakijken en proberen met alle kennis die ze hebben het gat te dichten. Ferrari richt zich vooral op de doorontwikkeling van de cilinderkoppen. Daarnaast moet een betere samenwerking tussen verbrandingsmotor en hybridecomponenten voor meer vermogen zorgen. Ferrari zou zelfs bijna 100 pk kunnen winnen. Daarmee zou het gat met Mercedes gedicht worden, omdat aangenomen wordt dat Mercedes in 2016 een motor met ruim 900 pk had. Reken erbij dat een F1-auto een minimumgewicht kent van rond de 600 kilo, dan kun je nagaan hoe extreem snel deze auto’s zijn.
En hoe zit het met de tokens?
Om die motoren te ontwikkelen, gebruikten teams zogeheten tokens. Deze bepaalden tot dusver hoeveel tijd en moeite teams in de ontwikkeling van hun motoren mochten steken. Elk team kreeg een aantal tokens toegewezen en elke update kostte een handvol van die tokens, om de boel enigszins leuk te houden. Anders zouden sommige teams oneindig blijven ontwikkelen, met achterstanden voor andere teams die dat niet kunnen betalen als gevolg. Toch werkte dit systeem niet, omdat Mercedes vanaf de start van het turbotijdperk een motor bouwde die meteen superieur bleek.
De tokens hielden die dominantie alleen maar in stand, want de rest haalde de Duitsers niet meer in. Het is dus vooralsnog goed nieuws dat de tokens gaan verdwijnen. De techneuten mogen gedurende het seizoen aan hun motoren prutsen tot ze erbij neervallen. Daar staat wel tegenover dat de teams het hele seizoen slechts vier motoren mogen gebruiken. Eerder waren dat er nog vijf. Verder zijn de motorenbouwers (Renault, Ferrari, Honda en Mercedes) verplicht om motoren te leveren aan teams die zelf geen motor hebben.
In maart beginnen de wintertests en krijgen we wat indicaties van teams die hun nieuwe auto’s lanceren. De coureurs zijn al volop aan het trainen, want het wordt fysiek een zwaarder seizoen dan afgelopen jaren. Het aftellen naar Melbourne voor de openingsrace van 2017 is begonnen…
Reacties